AT Osborne betrokken bij implementatie Goederenvervoercorridors

Geplaatst op 3 december 2018

Rijk en regio’s maakten onlangs afspraken om mensen sneller van A naar B te krijgen. Met grote investeringen in wegen, spoor en vaarwegen, willen minister Van Nieuwenhuizen, staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en betrokken provincies de bereikbaarheid verbeteren. Zo wordt bijvoorbeeld extra geld uitgetrokken voor de aanpak van grote knelpunten op de Nederlandse wegen. Maar er wordt ook geïnvesteerd in het goederenvervoer per weg, water en spoor.

AT Osborne is bij verschillende projecten betrokken als adviseur of project- en programmamanager, bijvoorbeeld bij de snelle directe treinverbinding tussen Eindhoven en Düsseldorf.

Programma Goederenvervoercorridors

Voor het vernieuwende MIRT-programma Goederenvervoercorridors (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) werkt AT Osborne, samen met bureau Panteia, met adviseurs en managers voor en in het programmamanagement.

Om het vervoer van goederen per weg en spoor een extra impuls te geven, maakten de betrokken ministeries, provincies en havenbedrijf Rotterdam verschillende afspraken in het bestuurlijk overleg in november. Zo wordt geïnvesteerd in een railterminal aan de Betuweroute bij Valburg. Hiermee komt er een plek, waar spoorgoederenvervoerders die tussen de havens en het Europese achterland rijden, hun goederen kunnen overladen. De provincie Gelderland en het Rijk betalen elk de helft van de benodigde 24 miljoen euro. Ook stelden de Minister en de Staatssecretaris 7 miljoen beschikbaar voor het optimaliseren van het spoor op het bovengemiddeld multimodaal knooppunt haven- en industrieterrein Moerdijk.

Een ander onderdeel is een netwerk van veilige truckparkeerplaatsen. Binnen vijf jaar moet Nederland een groot netwerk van honderden beveiligde parkeerplaatsen voor vrachtwagens hebben. Momenteel is er een groot gebrek aan veilige parkeerruimte voor trucks, wat onder meer resulteert in ‘wildparkeren’, met bijkomende problemen als overlast door afval en geluid. En ook voor duurzame brandstofvoorzieningen voor het wegverkeer en de binnenvaart wordt een netwerk gerealiseerd. Voor de hele goederensector wordt onderzocht hoe buisleidingen in de toekomst een alternatief kunnen zijn voor het vervoer van gassen, vloeistoffen of industriële restproducten die nu per weg, spoor en vaarweg worden vervoerd.