Havenprojecten Venlo en Moerdijk

Geplaatst op 15 april 2019

Rijk en regio’s maakten onlangs afspraken om mensen sneller van A naar B te krijgen. Met grote investeringen in wegen, spoor en vaarwegen, willen minister Van Nieuwenhuizen, staatssecretaris Van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat en betrokken provincies de bereikbaarheid verbeteren.

Voor het vernieuwende MIRT-programma Goederenvervoercorridors (Meerjaren Investeringsprogramma Ruimte en Transport) werkt AT Osborne, samen met bureau Panteia, met adviseurs en managers voor en in het programmamanagement. Om het vervoer van goederen per weg en spoor op de goederencorridors van Rotterdam naar Duitsland een extra impuls te geven en te ontwikkelen naar Topcorridors in 2030, maakten de betrokken ministeries, provincies en havenbedrijf Rotterdam verschillende afspraken. AT Osborne is bij verschillende deelprojecten betrokken als adviseur of projectmanager.

Twee belangrijke knooppunten binnen het programma zijn Moerdijk en Venlo. Beide een ‘bovengemiddeld’ knooppunt waar spoor, water en weg bij elkaar komen. Voor deze knooppunten stelde AT Osborne een adaptief Plan van Aanpak op, waarin belang van het knooppunt voor de goederencorridor is verwoord en onderbouwd, een strategie is ontwikkeld is en verbetermaatregelen zijn opgenomen.

Venlo

Om het knooppunt verder te ontwikkelen, is een plan van aanpak opgesteld. Daarin zijn maatregelen voor verbetering van de haven en het spooremplacement Venlo opgenomen. AT Osborne bekeek dit plan in opdracht van provincie Limburg in detail en vulde het aan rond het spoorwegemplacement en de havenontwikkeling. Hiervoor stelden wij onder andere een kostenraming van enkele havenmaatregelen op en actualiseerden wij – in samenwerking met partners Movares en Ecorys – een Maatschappelijke Kosten Baten Analyse (MKBA) van de spoor- en havenmaatregelen.

Voor de haven van knooppunt Venlo is het van belang qua scheepsgrootte aansluiting te vinden bij de gerealiseerde upgrading van de vaarklasse van de Maas. Het totale maatregelenpakket met bijbehorende kosten en baten is doorgelicht en geactualiseerd (uitdiepen, wegaanpassingen, kadeontwikkeling). Het gebruik van de haven is afgelopen jaren toegenomen en zit aan het plafond. Met deze aanpassingen kan de capaciteit verder groeien en concurreren met het wegvervoer.

Inmiddels hebben de provincie en de gemeente het plan goedgekeurd en naast de private financiering is door hen het publieke deel gefinancierd.

Moerdijk

Moerdijk is een belangrijk knooppunt van de Rotterdamse haven naar Duitsland en verder Europa in. Voor het Havenbedrijf stelde AT Osborne een Plan van Aanpak op, waarin de specifieke bijdrage van Moerdijk aan de goederencorridor is benoemd en uitgewerkt. Moerdijk is een belangrijk knooppunt voor short sea verbindingen naar onder meer Groot Brittannië en bundelt als gateway naar Rotterdam diverse goederenstromen voor deze grootste haven van Europa. Moerdijk is trimodaal ontsloten en dat biedt kansen voor modal shift en economische ontwikkeling (vestigingsplaats). Moerdijk voegt (economisch) waarde toe aan de corridor door een clustering van veel bedrijven in en rond het knooppunt op het gebied van logistiek, maar ook verpakkingsindustrie, metaal en productielocaties voor chemie. In het plan van aanpak hebben we een strategie en maatregelen geformuleerd. Deze dragen bij aan de versterking van met name de capaciteit op het overbelastte spoor, versterking van de railterminal, innovaties op het gebied van ladingbundeling door samenwerking tussen bedrijven, tegengaan van gevaarlijke situaties voor vrachtwagens bij de aansluiting van het terrein op de A17 en bereikbaarheid voor werknemers. Daarnaast is het proces begeleid met alle betrokken partijen (ProRail, provincie, gemeente, Ministerie) om te komen tot dit plan van aanpak. Inmiddels heeft IenW 7 miljoen euro beschikbaar gesteld om de bereikbaarheid en capaciteit via het spoor te verbeteren.