Mobiliteit en een duurzame leefomgeving

Geplaatst op 14 september 2020

Bij AT Osborne organiseren wij onszelf via diverse marktgroepen en werkvelden. Toch is die scheiding niet altijd even zwartwit aan te brengen en zien wij dat er sterke relaties tussen verschillende marktgroepen bestaan. Eén van die relaties is goed zichtbaar tussen ‘mobiliteit’ en ‘duurzame leefomgeving’. Sla een willekeurig strategiedocument ten aanzien van mobiliteit open en de termen ‘bereikbaar, ‘leefbaar’ en ‘duurzaam’ zul je vrijwel zeker vinden. Dat zijn termen die een sterke ruimtelijke component kennen. Mobiliteit is namelijk ‘het beweeglijk zijn van iets of iemand in een gebied’. Mobiliteit wordt mede beïnvloed door de manier waarop wij deze omgeving hebben vormgegeven. Een grote doorgaande weg door het stadshart vergroot de bereikbaarheid van de gebieden die deze aandoet, maar verslechtert de leefbaarheid van het stadshart dat deze doorboort. Bovendien verslechtert de bereikbaarheid van de gebieden aan weerszijden van deze weg, die de weg als barrière ervaren. Het is daarom continu zoeken naar de beste oplossing en de juiste balans met als eindresultaat een duurzame leefomgeving, inclusief duurzame mobiliteit.

De sprong wagen

Slimme technieken

Eén van de kernsporen van de marktgroep mobiliteit is ‘smart mobility’. Smart mobility laat zich op allerlei verschillende manieren omschrijven, maar de kern zit hem in het slim inzetten van innovatieve technieken en data bij het realiseren van belangrijke beleidsopgaven op het gebied van mobiliteit. AT Osborne ondersteunt diverse overheden in de ontwikkeling en demonstratie van dergelijke innovatieve mobiliteitsoplossingen. Zo zijn meerdere van onze collega’s betrokken bij het programma SmartwayZ.NL. Dit is een innovatief mobiliteitsprogramma uit Zuid-Nederland met partners zoals het Ministerie van IenW, Rijkswaterstaat, Provincie Noord-Brabant, Provincie Limburg en diverse gemeentes, bedrijven en kennisinstellingen.

Veel van de mobiliteitsoplossingen waar het programma aan werkt, hebben de potentie om een significante bijdrage te leveren aan een veilig, slim, schoon en robuust mobiliteitsnetwerk. Ter illustratie: haal de menselijke bestuurder uit het voertuig en het (volledig) zelfrijdend voertuig rijdt ‘in theorie’ veiliger (94% van de ongelukken in verkeer komen door het menselijk falen), efficiënter (bundelen of doseren van verkeersstromen en in-vehicle routeinformatie) en schoner (minder onnodig optrekken en afremmen door onderlinge afstemming en coöperatief manoeuvreren van voertuigen).

Sprong in het diepe

Voor beleidsmakers is één van de grootste uitdagingen, met dergelijke innovatieve toepassingen, dat de voordelen theoretisch van aard zijn. De gemeten effecten worden behaald in een gecontroleerde omgeving en veelal in een kort tijdsbestek. Zolang de oplossing niet op grote schaal wordt toegepast, blijft er een onzekerheid in het daadwerkelijk gebruik door de eindgebruikers en daarmee de te verwachte effecten op onze leefomgeving.

De sprong wagen

Innoveren en ontwikkelen in ons werkveld is om die reden soms een sprong in het diepe wagen, je continu bewust zijn van de maatschappelijke doelen die het project nastreeft en het daadwerkelijk gebruik van de toepassing door de eindgebruiker. Wat we onszelf in ieder geval beseffen: niets doen is geen oplossing.

AT Osborne begeleidt haar opdrachtgevers in het maken van de sprong in het diepe. Bij onze werkzaamheden in het programma SmartwayZ.NL doen we dat bijvoorbeeld door continu de voortgang te monitoren en door tussentijds de thermometer in het project te stoppen. Zo krijgen wij inzicht in de voortgang van het project, of deze nog op de juiste koers ligt, wat de laatste inzichten zijn ten aanzien van de techniek en welke leemtes de ontwikkeling nog kent. Wij actualiseren de roadmap en stellen een ontwikkelagenda op om te komen tot de stip op de horizon. AT Osborne gaat verder. Een aantal van onze collega’s zijn op dit moment druk aan de slag om de Smart Mobility Assessment Tool (SMAT) te ontwikkelen, vergelijkbaar met de IPAD. Met behulp van de SMAT brengt AT Osborne kennis en best practices van verschillende Europese smart mobility projecten samen.

SMAT

Onze collega’s durven de sprong in het diepe te maken. Met de juiste instrumenten springen wij niet in een zwart gat, zonder dat wij maar enig benul hebben van wat ons te wachten staat. Zo werken wij op een verantwoorde manier met onze partners aan een duurzame leefomgeving en duurzame mobiliteit.