‘Voor tolheffing A24 mochten wij bijdragen aan de juridische kaders’

Geplaatst op 10 december 2024

Na zes jaar is de nieuwe noord-zuidverbinding ten westen van Rotterdam gereed. Vanaf zaterdag 7 december verbindt deze nieuwe snelweg (A24) de A20 bij Maassluis met de A15 bij Rotterdam, onder andere met de MaasDeltatunnel onder het Scheur. Om een deel van de bouwkosten voor deze Blankenburgverbinding te dekken, koos het Rijk voor tolheffing. Voor dit tolsysteem maakten wij in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de juridische kaders.

Tolsysteem bij Blankeburgverbinding. Foto: Rijkswaterstaat

Geen tolpoortjes of slagbomen op de weg, maar gewoon doorrijden en automatisch betalen of binnen 72 uur zelf online betalen als je kenteken op de A24 is gefotografeerd. Rijd je met je auto, bestelbusje of motor? Dan kost je dat per keer € 1,51. Vrachtwagens, bussen en andere zware voertuigen betalen € 9,13. Daar komt tijdelijke tol voor de weggebruiker kort en goed op neer. Want zodra de tolopgave van € 392 miljoen is betaald, wordt de tolheffing beëindigd.

Juridisch optuigen

“Dat klinkt allemaal vrij eenvoudig”, vertelt Erik Visser, juridisch consultant bij AT Osborne. “Maar bij het heffen van tol komt aardig wat kijken. Zo heb je daar allereerst een juridisch kader voor nodig en moet je dat kader volgens de geldende wet- en regelgeving optuigen. Waar ga je het doen en hoe? Wie moet welk bedrag betalen? Hoe organiseer je het toezicht en de handhaving voor dit systeem? En natuurlijk: hoe zorg je dat de gegevensverwerking niet in conflict komt met de wettelijke bescherming van persoonsgegevens volgens de AVG?”

Europese uniformiteit

Door de Europese tolwetgeving is een land ook verplicht om op dit traject Europese dienstaanbieders toe te laten.  Erik: “Dat bevordert het gebruiksgemak van weggebruikers. Die kunnen dan met één dienstaanbieder hun tolgeld afdragen in verschillende landen. Dat systeem is te vergelijken met het betalen van parkeergelden in Nederland via een parkeerapp. Namens AT Osborne heb ik het juridische kader uitgewerkt waarmee die dienstaanbieders konden worden toegelaten op de A24.”

‘Zo hebben we het ministerie geholpen door de uitvoering al vroeg aan de voorkant te betrekken bij het opstellen van regelgeving’

Vier uitvoeringsorganisaties

Naast het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat zijn ook vier uitvoeringsorganisaties bij het project betrokken. Zo zorgde Rijkswaterstaat voor de aanleg van de tunnel en het wegdek, de matrixborden en de portalen voor de camera’s voor de kentekenregistratie. Voor de tolheffing is RDW de centrale uitvoeringsorganisatie die namens de minister de tol heft. Het CJIB verstuurt de aanmaningen en int de boetes bij wanbetalers. De Inspectie Leefomgeving verzorgt de handhaving langs de wegkant. Ook die organisaties moeten een juridische grondslag hebben om dit te doen en daar heb ik voor gezorgd.”

Blankenburgverbinding (Hollandtunnel). Foto: RWS

Optimaal gebruiksgemak

Erik: “Een belangrijk aspect voor de implementatie van een succesvol systeem is uiteraard optimaal gebruiksgemak. In de praktijk heb je als weggebruiker straks twee opties: automatisch betalen of zelf maximaal 7 dagen vooraf of binnen 72 uur achteraf online betalen.” Wie in het eerste jaar een keer te laat betaalt hoeft zich nog niet druk te maken over extra kosten. Wie exact wil weten hoe het werkt kan alle informatie vinden op de website e-tol.nl.

Vroegtijdig voorkant betrekken

Tolheffing is niet nieuw in Nederland. Maar het realiseren van grote infrastructurele verbindingen, waarbij een deel van de kosten voor de aanleg en exploitatie wordt gedekt door tolheffing wel. Erik: “Toen ik in 2021 aan dit project begon, lag de wettelijke basis er al. Aan mij de taak om dit nader uit te werken in uitvoeringsregelgeving zodat juridisch solide en praktisch uitvoerbare oplossingen ontstaan. Zo hebben we het ministerie geholpen door bij het opstellen van regelgeving de uitvoering al vroeg aan de voorkant te betrekken.”

Klaar voor de volgende stap?

Juist in zo’n complexe projectomgeving voelt een ‘Osborner’ zich volgens Erik als een vis in het water. Of het nu gaat om het toepassen van bestaande wetgeving bij maatschappelijke opgaven, het ontwikkelen van juridische regelgeving, het begeleiden van aanbestedingen of het sluiten van contracten, wij zetten onze juridische expertise in voor werkbare oplossingen die het verschil maken.

Benieuwd naar onze diensten om de maatschappelijke uitdagingen van morgen vandaag al aan te pakken? Neem contact met ons op en ontdek hoe wij ook jouw project verder kunnen helpen.