Deelmobiliteit en MaaS als duurzame en verantwoorde opties

Geplaatst op 17 juni 2020

De impact die veranderingen in onze mobiliteit kunnen hebben is de afgelopen maanden duidelijker geworden dan ooit. Minder auto’s op de weg, een verandering van modaliteiten en een overstap naar meer thuiswerken. Met als gevolg minder files, minder uitstoot en meer ruimte voor fietsers en voetgangers. Niet alleen in de steden, maar ook daar buiten. Deze tijd laat dan ook zien waar er kansen liggen en welke uitdagingen binnen mobiliteit een extra boost hebben gekregen.

1,5 meter samenleving

De afgelopen maanden zijn we met elkaar niet alleen minder gaan reizen, maar vooral ook anders. En precies op dat gebied zorgt corona voor een stimulans. Niet langer zijn alleen de duur en de kosten van vervoer belangrijk, maar ook de meest verantwoorde manier van reizen is op onze wensenlijst gekomen en staat wellicht zelfs bovenaan. Niemand wil meer in de spits in een volgepakte trein zitten, waardoor het OV minder populair is. De gevolgen hiervan zijn deels al zichtbaar, bijvoorbeeld in de verkoop van tweedehands auto’s, die sinds de coronacrisis is gegroeid. Meer mensen willen weer alleen in de auto zitten. Een onwenselijke ontwikkeling, immers hoe meer mensen alleen in de auto, hoe groter de kans op files, wellicht zelfs langer dan voorheen.

Deelauto: volwaardig alternatief

Gelukkig zijn er ook lichtpuntjes waar te nemen in deze periode. Anders dan gedacht aan het begin van deze crisis neemt het gebruik van deelauto’s juist toe. Door de angst op besmettingsgevaar was de gedachte eerder dat het gebruik ervan zou afnemen, maar onder andere juist het minder populaire OV zorgt voor een toename van deelautogebruik. Met name auto’s die zonder fysieke sleutel geopend kunnen worden zijn in trek. Dit is dan ook een kans voor gemeenten en provincies om vol in te zetten op de uitrol van deelvervoer en de implementatie van Mobility as a Service (MaaS) om dit deelvervoer, samen met andere modaliteiten, zo goed mogelijk te ontsluiten. Op die manier krijgen consumenten het beste advies om zo goed, goedkoop, snel en verantwoord mogelijk te plannen, boeken, reserveren en betalen voor hun reis van A naar B. Op deze manier kies je niet automatisch voor je eigen auto, maar kies je de modaliteit die op dat moment het beste bij jouw reis en voorkeuren past. En om deze MaaS-diensten landelijk uit te rollen en op te schalen is het noodzakelijk dat in lokale en regionale projecten en pilots al in een vroeg stadium gedacht wordt aan een landelijk ecosysteem van vervoersdiensten die ontsloten worden via overeenkomstige platformen die op elkaar aangesloten zijn. Alleen op die manier kan een reis zo gebruiksvriendelijk mogelijk gepland worden en wordt er een volwaardig alternatief geboden voor de eigen auto. Hierbij moeten gemeenten en provincies wel inzetten op goed beleid omtrent deelvervoer en beleid zoveel mogelijk harmoniseren, waardoor deelmobiliteit en MaaS-diensten aantrekkelijker worden voor consumenten.

Katalysator van duurzaamheid

Bij AT Osborne zien we deze ontwikkeling al bij een aantal van onze opdrachtgevers. Zo zien we bij SmartwayZ.NL  van de provincie Noord-Brabant mooie projecten waarin we de ambitie op het gebied van duurzame mobiliteit naar uitvoering en praktijk brengen op de A2, de N279 en in verschillende MaaS-activiteiten. We helpen overheden met hun visie op deelmobiliteit en om gedragsverandering in gang te zetten en te bestendigen. Juist deze onderwerpen hebben nu extra kans van slagen en dat zien we binnen onze projecten ook gebeuren. Zo kan corona juist dienen als katalysator van duurzaamheid. En de gevolgen van minder autogebruik zijn nu al te zien. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat liet onlangs zien dat er een landelijke daling waarneembaar was in de uitstoot van schadelijke stoffen en er vond een daling van geluidsoverlast plaats van een aantal decibel. Dit is dan ook hét moment voor duurzame mobiliteit en daar denken we als AT Osborne graag over mee, zodat we duurzaamheidsdoelen met elkaar beter en sneller behalen.