Energietransitie
Van energievoorziening op basis van fossiele brandstoffen naar energievoorziening op basis van duurzame bronnen: dat is de kern van de opgave van de energietransitie. De ene achterliggende reden is even eenvoudig als dat de andere urgent is. De fossiele brandstoffen raken op en het gebruik ervan leidt tot opwarming van de aarde, met alle negatieve gevolgen van dien.
Deze problematiek raakt vrijwel alle sectoren, van transport en industrie tot de gebouwde omgeving. Wat dat laatste betreft, wordt in Nederland zwaar ingezet op verduurzaming van de woningvoorraad en overig vastgoed. Hierbij treedt spanning op tussen enerzijds de collectieve oplossingen die de overheid aanbiedt (inclusief de economische haalbaarheid), en anderzijds de veranderkracht van individuele huiseigenaren en hun voorkeuren. Wij leven niet in een staatsbestel waarbinnen de overheid burgers voorschrijft welke energiebron zij dienen te gebruiken. Sturen kan alleen op basis van prikkels en voldoende bereidwilligheid. Als te weinig particulieren mee willen doen aan collectieve oplossingen, zijn ze niet haalbaar. En dan zijn er nog andere, samenhangende uitdagingen. Hoe bereiken we voldoende snelheid om de duurzaamheidsdoelstellingen uit het klimaatakkoord te bereiken? En wie dient welk deel van de rekening op te pakken?
Binnen dit complexe spanningsveld hebben gemeenten en provincies de regierol om toe te werken naar oplossingen op lokaal en regionaal niveau. Dat vergt specifieke kennis en vaardigheden. AT Osborne heeft ze allemaal in huis. Wij weten hoe overheidsorganisaties werken. Ook kennen wij de kaders waarbinnen dat moet gebeuren, zoals de doel- en rechtmatigheid van uitgaven en de ruimtelijke en planologische wetgeving. Over de nieuwe Omgevingswet bijvoorbeeld kunnen wij deskundig adviseren, omdat wij er in opdracht van het Rijk aan hebben meegeschreven.
AT Osborne weet hoe participatieprocessen verlopen en hoe je burgers er op een slimme manier bij betrekt. Ook zijn wij door het hele land actief betrokken bij het op poten zetten van particuliere energiecorporaties. Daarnaast zijn wij gepokt en gemazeld in het bijeen brengen van invalshoeken en van technische en andere inhoudelijke disciplines. Prioriteiten stellen, goede afwegingen en keuzes maken. Dat proces ondersteunen wij van A tot Z. Zodra het tot uitvoering komt, zijn wij ook de partij voor de optimale beheersing van grote investeringen en projecten. Dat laten wij al jaren zien bij omvangrijke en complexe ontwikkelopgaves voor opdrachtgevers als Rijkswaterstaat en ProRail, maar ook bij projecten voor provincies en gemeenten.
Onze adviseurs werken niet voor niets bij een bureau dat voornamelijk opdrachten uitvoert voor overheden. De mensen van AT Osborne willen met hun werk bijdragen aan een betere samenleving. Tegelijkertijd waken wij voor tunnelvisies die te snel teveel inzoomen op een specifieke oplossing. De kracht van verandering zit in een gedegen proces en een gedragen oplossing. Het is een hele kunst en een complexe klus om dat goed te faciliteren. Precies daarom zetten wij daar graag onze tanden in.
AT Osborne ondersteunt overheden bij de energietransitie, omdat daar de grote opgave ligt. Maar we opereren daarbij zodanig, dat we ook het vertrouwen van de markt hebben. Wij slaan bruggen en leggen verbindingen om iedereen aan boord te krijgen. Van overheid, energiemarkt tot burgers: de inzet en medewerking van alle partijen is nodig om deze urgente opgave tot een goed einde te brengen.