Landelijk gebied

Er komt enorm veel af op het landelijk gebied van Nederland. Alarmerende berichten over klimaatverandering en het verlies van biodiversiteit verschijnen regelmatig in de media. Europese afspraken over natuurherstel en verbetering van de waterkwaliteit leiden tot maatregelen die agrarische ondernemers raken in hun bedrijfsvoering. De landbouw staat voor een transitie. Daarnaast spelen ook de opgaven omtrent de energietransitie (met de aanleg van zonneweides en windmolenparken) en de beoogde bouw van 100.000 woningen per jaar (met de bijbehorende behoefte aan infrastructuur en nutsvoorzieningen) een rol.

Al deze opgaven leggen een claim op de ruimte in het landelijk gebied. Maar die ruimte is beperkt. Niet alles kan overal. Provincies, de waterschappen, de gemeenten maar ook het Rijk zien zich geconfronteerd met de uitzonderlijk complexe uitdaging om al deze opgaven integraal een plek te geven in het landelijk gebied. Provincies zijn aangewezen als gebiedsregisseur en hebben de opdracht om in gebiedsprogramma’s vast te leggen hoe zij de opgaven omzetten in realistische doelen en maatregelen.

Overzicht hebben en keuzes maken

AT Osborne heeft inzicht in deze complexiteit, en is in staat om overzicht aan te brengen in de opeenstapeling van opgaven. Wij kennen veel betrokken partijen en verbinden hen met elkaar. Samen met experts leggen wij de puzzel en helpen wij bij het maken van de benodigde keuzes. Zonder eigen belangen, maar met grondige kennis van de belangen van de betrokkenen, regisseren wij dit proces. Zo ondersteunde AT Osborne een provincie met het schrijven van het gebiedsprogramma. Vanuit een centrale positie, midden in het speelveld van alle belanghebbenden, stelden wij de juiste vragen, organiseerden wij gesprekken en voerden wij de regie. Daarmee bracht deze provincie een breed gedragen gebiedsprogramma tot stand, waarin het samen met gebiedspartners werkt aan een nieuwe balans in het landelijk gebied. Ook in individuele elementen van de opgave staan wij partijen bij. Zo levert AT Osborne het projectmanagement aan een waterbedrijf bij het verkrijgen van een nieuwe drinkwaterwinningvergunningen, en strategische adviseurs aan een waterschap dat de ambities en opgaven moet laten landen in de twee provincies waar het actief is.

Gebiedsprogramma’s

Inmiddels bevindt de meervoudige opgave voor het landelijk gebied zich in een nieuw stadium. Alle provincies moeten per 1 juli 2023 hun gebiedsprogramma’s hebben ingediend. Het Rijk beoordeelt de plannen en verdeelt beschikbare miljardenbudget. De daaropvolgende stap is dat de vastgestelde maatregelen tot uitvoering moeten komen. Maar een succesvolle uitvoering binnen complexe gebiedsprocessen; dat is niet zo eenvoudig. Daarbij is elk gebiedsproces uniek: de opgaven, omvang en belanghebbenden lopen flink uiteen. Vaak zijn de gronden in eigendom van verschillende partijen, terwijl juist deze gronden hard nodig zijn om alle opgaven te realiseren. De overheidspartijen hebben er de andere partijen, zoals grondeigenaren als natuurorganisaties en agrarische ondernemers maar bijvoorbeeld ook beheerders van infrastructuur, hard bij nodig om alles voor elkaar te krijgen.

Regie pakken: wat is er nodig?

In deze omvangrijke, complexe omstandigheden is het van belang om tot de juiste besluiten te komen en iedereen daarin mee te nemen. AT Osborne geeft dergelijke processen op succesvolle wijze vorm, richting voorbereiding en uitvoering. Vanuit onze uitgebreide expertise en ervaring helpen wij opdrachtgevers vanuit een regierol om te bepalen wat men moet en wil, welke middelen er beschikbaar zijn en hoe je het vervolgens organiseert.

De opgaven zijn groot en urgent, en leggen een enorme druk op het landelijk gebied. Het Rijk, provincies en waterschappen moeten hier stappen in zetten. AT Osborne levert hier graag een bijdrage aan. Samen werken wij aan een toekomstbestendig en gezond landelijk gebied.