Verbinden én doorpakken, zodat er echt iets gebeurt

Als je met publiek geld werkt, moet je ervoor zorgen dat het resultaat op lange termijn meerwaarde heeft voor zoveel mogelijk mensen. Zo ziet Floris Bakermans het, en daarom blijft hij altijd doorbuffelen totdat er iets goeds en tastbaars uitkomt. Zoals bij het project SmartwayZ.NL, waarbinnen nu de reisapp TimesUpp is gelanceerd. “Dat kan letterlijk iedereen helpen om mobiel te blijven, tijd te besparen en schoner te reizen.”

SmartwayZ.NL is een project van nogal wat partijen: de provincies Noord-Brabant en Limburg, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, enkele grote gemeenten, Rijkswaterstaat, de TU Eindhoven en diverse grote werkgevers. Het doel is om de doorstroming van het verkeer in Zuid-Nederland te verbeteren en daarmee tegelijkertijd het innovatie karakter van deze regio te versterken. “Zo’n project draait om slim zijn”, vertelt Floris. “Denk niet alleen in asfalt, maar in het organiseren en faciliteren van de mobiliteitsbehoefte van mensen. Wat je dan nodig hebt, is dat alle betrokken partijen, plus de benodigde dienstverleners en marktpartijen, elkaars belangen en drijfveren leren begrijpen.” Om daar met gevoel voor understatement aan toe te voegen: “Meestal ontstaat zoiets niet helemaal vanzelf.”

Smeerolie
In dat soort situaties ziet Floris zich als de smeerolie. “Met inhoudelijke expertise, boerenverstand, doorzettingsvermogen en de inzet van inspiratiebronnen creëer ik dat begrip. Het is een absolute voorwaarde om zo’n project te laten slagen, want anders verzand je in alleen maar praten over mooie vergezichten. Op een gegeven moment moet er iets gebeuren. Dat is mijn werk.”

Vanuit SmartWayZ.NL ís er iets gebeurd: de lancering van TimesUpp. Deze slimme reisapp is gekoppeld aan je agenda en geeft een seintje als je moet vertrekken naar je volgende afspraak, op basis van historische en actuele data. Het geeft alternatieve routes aan en alternatieve manieren van reizen, van auto tot OV en alles wat er tussenin zit. De website van de app toont de collectieve resultaten van de gebruikers van TimesUpp. De stand per september 2018: 335.340 minder autokilometers, 1.193.810 kg CO2-reductie, 1.676.700 minder filekilometers en 414.000 uren tijdsbesparing.

Lost de markt het wel op?
Floris is er trots op dat hij eraan heeft bijgedragen dat de app ‘live’ is. Want gemakkelijk was het niet. “Dat is het eigenlijk nooit. En de moeilijkheidsgraad binnen een relatief nieuw domein als mobiliteit is aanzienlijk. Dus toen we de ontwikkeling van de app in de vorm van een prestatiecontract gingen uitbesteden, was het wel even zaak om de juiste aanbieders geïnteresseerd te krijgen. Overheden denken al snel: de markt lost het wel op. Maar er bestaat ook nog zoiets als markt-falen, zeker binnen een nog deels onvolwassen markt als deze. Dankzij mijn ervaring met soortgelijke trajecten was ik mij daarvan bewust en heb ik de aanbesteding beter kunnen formuleren, zodat we kwalitatief goede inschrijvingen kregen.”

Ideëel of pragmatisch
Smeerolie zijn; een dankbare taak als er zulke concrete resultaten uitrollen. “Aanjagen, verbinden en dan doorpakken zodat er ook echt iets gebeurt; daar ben ik goed in. Het kost tijd en energie. Ik denk dat ik het vol houd, omdat ik het doe voor projecten waar Nederland weer ietsje beter van wordt. Als ik zo hard zou werken voor iets met nul maatschappelijke relevantie, zou ik mij afvragen waar ik het voor doe. Dat zal wel iets te maken hebben met mijn opvoeding. Mijn beide ouders zaten in het onderwijs. Daar doe je dingen nooit alleen voor jezelf, maar ook voor anderen. Je kunt daar ideëel in zijn, of pragmatisch. Voor mij geldt dat laatste. Maar dan wel met opgaven die het verschil maken.”

Geen hek
SmartwayZ.NL is zo’n opgave, vindt Floris. “Slimme mobiliteit helpt niet alleen professionals om zo efficiënt mogelijk van de ene afspraak naar de andere te reizen. Het gaat ook over de alleenstaande moeder die moet puzzelen om op tijd op haar werk te komen, terwijl haar jonge kind rond hetzelfde uur op tijd in de klas moet zitten. Zij is ermee geholpen als een app inzicht geeft in een buurtnetwerk waarin ouders elkaars kinderen naar school brengen.” Floris ziet eenzelfde drive bij zijn AT Osborne-collega’s. “We houden van ons werk, maar willen met onze competenties wel van toegevoegde waarde zijn. Geen hek om ons zelf heen bouwen, maar er bijvoorbeeld ook aan bijdragen dat de kwetsbare groepen in onze samenleving mee kunnen in de veranderende wereld om ons heen.”