Beleidsroadmap geautomatiseerd vervoer

Geplaatst op 26 mei 2020

Eind 2019 schreven Erik Arends en Janine Buijs namens AT Osborne met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat mee aan de beleidsroadmap geautomatiseerd vervoer. De beleidsroadmap draagt bij aan een gedragen aanpak namens betrokken organisaties vanuit het ministerie, waaronder ook de CBR, RDW en Rijkswaterstaat. Hierin zijn de uitdagingen geïdentificeerd in de beoordeling vooraf, de toelating, én het gebruik van een nieuwe generatie voertuigen met een toenemende mate van zelfrijsystemen.

Gelijktijdig met het afronden van de beleidsroadmap verscheen het rapport ‘wie stuurt, verkeersveiligheid en automatisering in het wegverkeer’ van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OvV). In dat rapport stelt de OvV dat de introductie en het gebruik van rijhulpsystemen kan bijdragen aan de vergroting van de verkeersveiligheid. Maar dat het ook gepaard gaat met nieuwe veiligheidsrisico’s. Hoewel er juridisch onderscheid is te maken tussen rijhulpsystemen en zelfrijsystemen, is dit onderscheid voor de menselijke bestuurder niet altijd duidelijk. Dit met de nodige veiligheidsrisico’s als gevolg. De aanbevelingen van de OvV hebben daarmee direct betrekking op de nieuwe generatie voertuigen met zelfrijsystemen.

Op 14 mei 2020 verscheen de kamerbrief met de uitgebreide reactie op het OvV rapport. Daarin staat ook de aangescherpte aanpak in drie hoofdlijnen: ‘Aanpassen van het toelatingssysteem’, ‘Continue kennisontwikkeling’ en ‘Verantwoordelijkheid van de sector’. Deze aanpak bouwt voort op onderdelen uit de beleidsroadmap. Daarnaast is de aanpak verbreedt met de strategie naar de huidige generatie rijhulpsystemen (ADAS). Niet langer is de aandacht voornamelijk gericht op de potentie van geautomatiseerd vervoer. Er wordt nadrukkelijk focus gelegd op de verantwoorde introductie via een toekomstbestendig toelatingssysteem. Een toelatingssysteem dat breder kijkt dan alleen technische en juridische eisen en aandacht heeft voor gebruikers en verkeersveiligheid in het gehele mobiliteitssysteem.