Beleidsroadmap Geautomatiseerd Vervoer

Uitdaging

Nederland heeft van zichzelf geen grote automotive industrie, vergeleken met andere Europese landen. Voertuigbeleid wordt op Europees niveau bepaald. Echter, de uitwerking daarvan zien wij terug op onze Nederlandse wegen en in onze steden. Voertuigen met zelfrijfuncties bieden veel potentie in het verbeteren van de verkeersveiligheid, doorstroming van het verkeer en het efficiënt en duurzaam rijden. Toch is nog veel onduidelijk over de technologie die nog volop in ontwikkeling is. De te verwachten effecten zijn voorlopig gebaseerd op theoretisch onderzoek en (grootschalige) testen komen mondjesmaat tot stand. Daarbij is nog veel onduidelijk over het exacte gedrag van zelfrijdende voertuigen, wat het voor de overheid moeilijk maakt om deze te keuren en toe te laten op de openbare weg.

Oplossing

AT Osborne heeft in diverse sessies met sleutelfiguren van overheidspartijen als I&W, RDW, CBS en Rijkswaterstaat de roadmap opgesteld, met daarin vraagstukken en onderwerpen waar de komende jaren antwoorden op geformuleerd dienen te worden. Op die manier wordt voorkomen dat beleid achterloopt op de technologische ontwikkeling, weet Nederland ook op Europees niveau voertuigbeleid te beïnvloeden en zetten we stappen naar een verantwoorde introductie. De beleidsroadmap heeft geleid tot de aanpak volgens drie hoofdlijnen: aanpassen van het toelatingssysteem, continue kennisontwikkeling en verantwoordelijkheid van de sector. Niet langer is de aandacht voornamelijk gericht op de potentie van geautomatiseerd vervoer. Er wordt nadrukkelijk focus gelegd op de verantwoorde introductie via een toekomstbestendig toelatingssysteem. Een toelatingssysteem dat breder kijkt dan alleen technische en juridische eisen en aandacht heeft voor gebruikers en verkeersveiligheid in het gehele mobiliteitssysteem.