Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis

Het Elisabeth TweeSteden Ziekenhuis (ETZ) is een gefuseerde organisatie. In de ontwikkeling, van twee organisaties naar één, zijn vele stappen gezet. In de dagelijkse praktijk werd het steeds meer duidelijk dat de positionering, rolverdeling en werkwijze van de interne adviseurs weliswaar logisch verklaarbaar is vanuit het verleden, maar dat deze niet vanzelfsprekend aansluiten bij wat er in het heden en de toekomst wordt gevraagd. In onderlinge gesprekken tussen de adviseurs en de zorgmanagers was de behoefte ontstaan om in gezamenlijkheid de adviesfunctie van ETZ te gaan (her-)ontwerpen. Dit, om met elkaar de grotere kaders en een gezamenlijke opvatting over de beste wijze van invullen van de adviesrollen te bespreken. AT Osborne heeft de opstart van dit gesprek, het creëren van gemeenschappelijke taal en het neerzetten van de kaders mogen begeleiden.

Zorgvuldig ontwerpproces

Belangrijke aandachtpunten bij dit gesprek waren dat de adviseurs en zorgmanagers het ontwerpproces zorgvuldig en doorleefd doorlopen. Daarnaast moeten de adviseurs en zorgmanagers op basis van wederzijds begrip en vertrouwen en met de goede focus en energie met elkaar aan de slag zijn, onderling waar nodig ‘opruimen wat belemmert’ en ruimte creëren voor de toekomst. Het ontwerpproces was op een compacte en energieke manier georganiseerd.

De vragen om de start van gesprek te faciliteren waren ‘Wat is een goede adviseur?’, ‘Wat is de ambitie van het ziekenhuis?’, ‘Wat voor adviesfunctie past daarbij?’ en ‘Wat vraagt dit van de adviseur en managers?’. Hierdoor ontstond een gemeenschappelijk – en duidelijk beeld op welke gebieden het goed was om dit verder te verkennen. Eerste indrukken die ontstonden waren:

  • ‘We zijn met elkaar trots op ETZ!’, Onze kernwaarden, passie, open, flexibel en presteren zijn belangrijk. We zijn veerkrachtig, hebben passie en eindeloze energie.
  • ‘Onze adviseurs zijn belangrijk! Ze zijn verfrissend, durven de kritische vraag te stellen en aan het systeem te rammelen. We durven wel te zeggen dat ze onze special forces zijn en niet zonder hen kunnen!
  • ‘We willen samen vooruit!’. Dat kan alleen op basis van het schetsen van een aantal heldere kaders en uitgangspunten en deze samen in te vullen.

Dit hebben we samen vertaald in een aantal centrale vragen die de basis vormen voor het ontwikkelplan:

  • Hoe ziet een adviseursrol in ETZ eruit?
  • Hoe ziet het ‘ETZ-adviesbureau’ eruit?
  • Hoe organiseren we de opdrachten?
  • Hoe ziet de sturing en implementatie eruit?

Inmiddels is het ETZ zelf aan de slag met de concrete invulling van het ontwikkelplan.