Evaluatie COVID-19 supply chain performance Artsen zonder Grenzen

Of het om oorlogsslachtoffers in Yemen gaat, om ontheemden in Zuid Soedan, of patiënten met tuberculose in Centraal Azië, Artsen zonder Grenzen biedt medische hulp in meer dan 70 landen in de wereld. Deze hulp is met name gericht op mensen die normaal gesproken geen toegang hebben tot medische zorg of zijn uitgesloten van zorgsystemen. Artsen zonder Grenzen heeft een uitgebreid globaal medisch profiel, en voert bijvoorbeeld per jaar zo’n 10 miljoen consulten uit, ondersteunt meer dan 320.000 geboortes, en voert 120.000 operaties uit.

Net als voor veel organisaties in Nederland, had COVID-19 een grote impact op het werk van Artsen zonder Grenzen. Niet alleen vanwege de directe zorg voor patiënten met COVID-19, maar ook door de logistieke uitdagingen. Van de ene op de andere dag bleek de hele bestaande logistieke structuur voor beschermende middelen niet toereikend. Bestaande leveranciers konden niet langer leveren, de markt werd overspoeld met onbetrouwbare partijen en woekerprijzen, overheden grepen in en voerden exportverboden door. Daarom moest Artsen zonder Grenzen haar logistieke processen snel reorganiseren.

Gezamenlijk terugkijken

AT Osborne is gevraagd om een groepsevaluatie te ondersteunen, waarbij medici, managers en logistieke medewerkers gezamenlijk terugkeken op de aanpassingen die Artsen zonder Grenzen heeft moeten maken.

In algemene zin bleek dat het Artsen zonder Grenzen gelukt is om reguliere werkzaamheden zo goed en zo kwaad mogelijk door te laten gaan. Er waren bijvoorbeeld, met kleine aanpassingen aan protocollen, voldoende middelen beschikbaar om Tuberculosezorg te blijven geven (waarvoor beschermende middelen essentieel is), COVID-19 patiënten te kunnen behandelen en de reguliere chirurgieprogramma’s uit te voeren.

Voldoende middelen van juiste kwaliteit

Binnen twee maanden is in essentie de hele inkooporganisatie aangepast. Er is gewisseld van standaard leveranciers, inkoop werd gecentraliseerd tussen alle Artsen zonder Grenzen organisaties wereldwijd, lokale logistieke hubs zijn belangrijker geworden, er zijn lobbymedewerkers toegevoegd om uitzondering op de exportverboden te bedingen, en omdat kwaliteitsgaranties niet meer werden geloofd, zijn eigen laboratoria gecontracteerd om kwaliteitscontroles uit te voeren. Hierdoor is het uiteindelijke gelukt om weer voldoende middelen te krijgen, van de juiste kwaliteit, die ook verscheept mogen worden naar alle projectlanden.

De belangrijkste lessen waren dat de afstemming en informatievoorziening tussen de nieuwe inkooporganisatie en de rest van de logistieke processen beter kan en dat het beter is om snel te investeren in het uitbreiden van quality assurance capaciteit.

Voor AT Osborne was het bijzonder om te zien wat de uitdagingen en capaciteiten zijn van een globale speler in deze complexe tijd.

Wilt u ook een evaluatie uitvoeren over (een deel van) uw eigen crisis response, neem dan contact op met Stijn Kiens of Ulja Monte.