Evaluatie Valleihopper in de FoodValley regio

In de regio Foodvalley, het samenwerkingsverband van de gemeenten Barneveld, Ede, Nijkerk, Renswoude, Rhenen, Scherpenzeel, Veenendaal en Wageningen is een nieuwe opzet voor het leerlingenvervoer geïntroduceerd. In deze opzet was niet één vervoerder gecontracteerd voor het hele proces, maar waren vervoer en regie gesplitst. De invoering van de nieuwe dienst, onder de naam Valleihopper, leverde vanaf dag een problemen op. AT Osborne evalueerde het gehele proces, van de aanbesteding tot de start van het vervoer. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de regio, maar alle betrokken partijen verleenden hun medewerking.

Eerste dagen
De eerste dagen na de start van het vervoer ging er van alles mis, kinderen werden niet opgehaald of werden naar de verkeerde locatie gebracht. De helpdeks van de Valleihopper was door het grote aantal klachten onbereikbaar. In de daarop volgende dagen zijn de partijen tot een noodoplossing gekomen, om het leerlingenvervoer weer op een acceptabel niveau te brengen. Om te onderzoeken hoe het mis ging, is AT Osborne ingeschakeld.

Evaluatie
Als eerste is op basis van beschikbare stukken een reconstructie gemaakt van het hele proces. Om verdere invulling te kunnen geven aan deze tijdlijn, interviewden we alle betrokken partijen. We spraken de gemeenten, de regio, de regiecentrale en vervoerders. Deze tijdlijn en uitkomsten zijn samengevoegd in het onderzoeksrapport.

Gevolgen
De partijen zijn mede op basis van de evaluatie tot een gezamenlijk plan van aanpak gekomen. Daarmee is een permanente oplossing voor de problemen gevonden. De nieuwe afspraken worden getest, waarna de regiecentrale de rittenadministratie weer op zich neemt. De aanbevelingen van de evaluatie zijn door de betrokken partijen zeer ter harte genomen.