Interprovinciale Gebiedsagenda IJsselmeergebied

Het IJsselmeergebied is uniek in haar soort. Nergens in Europa bestaat een zoetwatermassa van deze omvang,met een dergelijke veelheid aan gebruiksfuncties en unieke ecologische en historische waarden. De opgaven in en rondom deze zoetwatermassa zijn daarom navenant groot. De behoefte om gezamenlijk opgaven op te pakken en af te wegen en het zoeken naar creatieve manieren om de regie economisch vitaal te houden en de bestaande waarden te versterken, is groot.

In het Nationaal Waterplan maakten rijk en regio, als resultaat van het deltaprogramma IJsselmeer, daarom de afspraak om te komen tot een nationale gebiedsagenda voor het IJsselmeergebied. Een resultaat van het deltaprogramma IJsselmeer. Het Rijk en provincies hebben de ambitie om, vanuit een integrale blik op het IJsselmeergebied, de samenwerking te versterken, kansen te benutten en het beleid en de investeringen beter op elkaar af te stemmen.

Het bundelen van interprovinciale ambities en opgaven
De provincies hebben in de governance rondom het IJsselmeergebied een cruciale rol. Vanuit hun kerntaken zijn zij verantwoordelijk voor grote thema’s, zoals duurzame ruimtelijke ontwikkeling, waaronder waterbeheer; milieu, energie en klimaat; ontwikkeling natuurgebieden en regionale bereikbaarheid en economie. Met zes provincies die ieder de verantwoordelijkheid dragen over een deel van het IJsselmeergebied, is het een complexe maar noodzakelijke uitdaging over deze thema’s één heldere boodschap richting het rijk te geven. Daarom vroegen de provincies AT Osborne hen te helpen bij het opstellen van één interprovinciale gebiedsagenda, als input voor de nationale agenda voor het IJsselmeergebied.

In korte tijd een aansprekende en gezamenlijke agenda
Onder begeleiding en met de denkkracht van AT Osborne, hebben de provincies in korte tijd hun ambities en opgaven krachtig geformuleerd, uitgewisseld en afgestemd. Het resultaat is vijf gezamenlijke agendapunten, waarin de provinciale ambitie voor het IJsselmeergebied is verwoord. Daarbij hebben zij ook een aanzet gegeven met welke concrete projecten zij hier invulling aan willen geven en hoe ze daarbij gaan samenwerken.

De kracht van AT Osborne: verbinden, verbeelden en verzorgen
AT Osborne heeft de opdrachtgevers begeleid in het delen van de individuele provinciale opgaven en visies op het IJsselmeergebied. Met to-the-point werkbijeenkomsten zijn in korte tijd beelden gedeeld en omgevormd tot één gezamenlijke interprovinciale gebiedsagenda. In deze opdracht bundelden consultants van AT Osborne hun ervaring in het opstellen van complexe bestuurlijke beleids- en visiedocumenten. Dit met specifieke kennis van de regio, zowel inhoudelijk, beleidsmatig als bestuurlijk. Het enerverend traject dat zij ontwierpen en begeleiden, leverde in korte tijd een bruikbare agenda met breed ambtelijk en bestuurlijk draagvlak.

Citaat van één van de provinciale opdrachtgevers:

“De Interprovinciale agenda is goed geland. We zijn nu volop bezig met het Rijk in de integratiefase. Onze bestuurder heeft het namens de provincies in een bestuurlijke werksessie met het Rijk gepresenteerd. Daar kwamen gemeende complimenten voor het werk.. Ik was erbij en heb het zelf zo ervaren. Dat zat in de snelheid waarmee we hiertoe zijn gekomen, maar ook in het integrale karakter. Uiteraard is the proof of the pudding in the eating , maar de agenda doet op dit moment zijn werk in het traject.”