Projectreferentie Programma Signalling & Control Amsterdam

Amsterdam krijgt het modernste treinbeveilings- en verkeersleidingssysteem voor lightrail wat op de markt verkrijgbaar is: CBTC. Het nieuwe systeem biedt vele voordelen voor stad en regio. Het maakt bestuurderloos rijden mogelijk, is energiezuinig en voldoet aan de meest recente veiligheidseisen. De belangrijkste eigenschap van het systeem is echter dat de voertuigen geautomatiseerd aangestuurd worden. Hierdoor rijden voertuigen dichter op elkaar en wordt de efficiëntie van het bestaande metronet verhoogd.

Metro Amsterdam

Verbouwen met de winkel open

Een succesvolle implementatie van het CBTC systeem is nodig om de stad autoluw te maken zonder in te leveren op mobiliteit. Wat de implementatie lastig maakt is dat we werken aan een vervoerssysteem dat dagelijks in gebruik is. Er zijn raakvlakken met vrijwel alle andere projecten op het areaal en de uitrol van het CBTC systeem grijpt in op de operationele processen van beheerder en exploitant. Het is dus verbouwen ‘met de winkel open’, waarbij we continu de afweging maken tussen beschikbaarheid van het vervoerssysteem, voortgang op het project en het waarmaken van programma ambities.

Programmatische aanpak

Bij de uitrol van het CBTC systeem wordt de hardware (baan- en voertuigcomponenten) en de software aangepast. Dit vormt technisch en organisatorisch een uitdaging, omdat de taken en bevoegdheden bij zowel de beheerder, exploitant, concessieverlener en gemeente liggen. Aanvankelijk werd de opgave opgepakt door aparte teams binnen de verschillende organisaties, maar gaandeweg is een programmatische aanpak geïmplementeerd. AT Osborne is gevraagd het plan van aanpak op te stellen en hiermee hebben we het programma vormgegeven. In de programma organisatie zijn de verschillende organisaties vertegenwoordigd, waardoor goede samenwerking tussen de gemeente (Metro en Tram), de operator (GVB) en de Vervoerregio mogelijk wordt. De programmatische aanpak zorgt ervoor dat de verschillende aanpalende projecten, zoals de verbouwingen van Zuidasdok of de aankoop van nieuwe metrovoertuigen, op één plek terecht kunnen voor hun vragen en het doorvoeren van de benodigde systeemwijzigingen.

Geslaagde samenwerking

Zoals het er nu voor staat gaat het CBTC systeem in de zomer van 2021 live. Er is een goede samenwerking met de staande organisaties waardoor wensen, verwachtingen en technische (on)mogelijkheden constructief met elkaar worden opgelost wat verassingen voorkomt. Dat de programma organisatie goed functioneert blijkt ook uit de vele positieve reacties over de samenwerking. Deze komen niet alleen vanuit de staande organisaties, maar ook vanuit de leverancier van het systeem. Doordat alle bij het Amsterdamse OV betrokken partijen deel uitmaken van de programmaorganisatie biedt het programma een platform voor onderlinge kennisuitwisseling en begrip. Daarmee fungeert het programma als katalysator voor het in kaart brengen van (toekomstige) integrale problemen en het tijdig agenderen daarvan bij bestuurders en directeuren.

Betrokkenheid AT Osborne

Eind 2018 is Gerard Scheffrahn gevraagd om de rol van programmadirecteur op zich te nemen. Hij heeft een plan van aanpak opgesteld en een programmaorganisatie vormgegeven om de samenwerking tussen het programma en de staande organisaties te waarborgen. Gerard werkt bij de uitvoering van het programma nauw samen met AT Osborne collega’s Pelle de Wit, Eelco Sneep en Bas Keuzenkamp.