Risicomanagement Rotterdam World Gateway

Rotterdam is een van de belangrijkste logistieke knooppunten ter wereld, met een jaarlijkse goederenoverslag van 400 miljoen ton. Om groei van de Rotterdamse haven mogelijk te maken, is in september 2008 begonnen met de aanleg van de Tweede Maasvlakte. Van de geplande 1.000 hectare nieuw bedrijfsterrein is circa 630 hectare gereserveerd voor containerterminals. Dit creëert een extra capaciteit van 17 miljoen TEU.

Consortium Rotterdam World Gateway
In 2007 is Rotterdam World Gateway (RWG) opgericht, een consortium van terminal operator DP World (Dubai) en rederijen APL (Singapore), Mitsui OSK Lines (Japan), Hyundai Merchant Marine (Zuid Korea) en CMA CGM (Frankrijk). Dit consortium is medio 2007 door het Havenbedrijf Rotterdam uit meerdere gegadigden geselecteerd om een containerterminal te vestigen op het eerste uit te geven kavel van de Tweede Maasvlakte. RWG is verantwoordelijk voor de realisatie van de containerterminal en de exploitatie voor de komende 25 jaar. RWG begon in 2009 met de bouw van de terminal en heeft deze in 2014 in exploitatie genomen.

AT Osborne betrokken
In 2010 kreeg AT Osborne opdracht voor het ontwikkelen en implementeren van een risico-managementmethode ‘op maat’. Tussen 2011 en 2013 was AT Osborne verantwoordelijk voor het begeleiden van het risicomanagementproces van het projectteam en het opstellen van de risicorapportage aan het consortium.

We koppelden het risicomanagement direct aan de continuïteit van de dienstverlening.

Joost van Blokland: “In meer traditionele projecten worden risico’s gekwantificeerd op tijd, geld, kwaliteit, omgeving, veiligheid en imago. Bij RWG is naast deze aspecten de beschikbaarheid van de diepzeekadekranen één van de belangrijkste gevolgaspecten geweest. Hiermee koppelden we het risicomanagement direct aan de continuïteit van de dienstverlening van de toekomstige terminal.”

Ineke Meijer: “In dit project zagen we een zandvlakte transformeren in een volledig geautomatiseerde en technisch zeer geavanceerde containerterminal. Gedurende het project werd steeds duidelijker dat niet het realiseren van de civieltechnische constructies en gebouwen, maar het integraal operationeel krijgen van de ICT en aansturing van de terminal de grootste uitdaging was.”

Feiten en cijfers

  • Investering: ongeveer € 600 miljoen
  • Gebied: 108 ha.
  • Kadewal Diepzee: 1.150 m. (diepte tot 20 meter)
  • Kadewal Binnenvaart: 550 m. (diepte tot 11 meter)
  • Totale capaciteit (afhandeling): 2.350.000 TEU/y