Mobiliteit

Onderweg van A naar B, het lijkt zo eenvoudig. Toch kunnen we de bereikbaarheid op zowel landelijk, regionaal als lokaal niveau niet bepaald eenvoudig noemen. Door ontwikkelingen als verregaande verstedelijking en woningbouwopgave, klimaatafspraken en de toenemende mobiliteitsvraag, neemt de druk op het mobiliteitssysteem verder toe. Het faciliteren van slimme en duurzame mobiliteit en het beïnvloeden van onze mobiliteitsbehoefte wordt hierdoor een steeds belangrijkere maatschappelijke opgave. Door technologische innovaties, het realiseren van gedragsverandering en het beter benutten van het huidige verkeersnetwerk werken wij mee aan een veiliger, duurzamer, efficiënter en toekomstbestendig mobiliteitssysteem en leefomgeving.

Steeds vaker is er een intensieve samenwerking tussen overheid en marktpartijen nodig om deze veranderingen te bewerkstelligen. AT Osborne heeft jarenlange ervaring in diverse sporen binnen het brede mobiliteitsdomein; of het nu gaat om smart mobility, (internationaal) treinverkeer of MIRT-verkenningen en ‑programma’s. Hieronder zijn de belangrijkste sporen waarin wij actief zijn nader toegelicht.

Smart Mobility

Binnen het spoor Smart Mobility werken wij aan nieuwe en innovatieve mobiliteitstoepassingen die steeds meer gebaseerd zijn op data. Denk daarbij aan projecten ten aanzien van Mobility as a Service (MaaS) en deelmobiliteit, Logistiek, zelfrijdend vervoer, ITS en data. Wij zijn in verschillende fases betrokken: we begeleiden de strategievorming, planvorming en bestuurlijke besluitvorming. Deze combinatie stelt ons in staat om aan de voorkant de juiste keuzes te maken, die leiden tot een uitvoerbare mobiliteitsstrategie voor stad of regio.

Ook geven we advies over businessmodellen en publiek-private samenwerking en dragen we zorg voor het opstellen van een aanbestedingsstrategie en het begeleiden van het aanbestedingstraject. We voeren het integraal project-/procesmanagement tijdens de uitvoeringsfase, dragen zorg voor een deskundige evaluatie om inzicht te krijgen in de effecten van innovatieve mobiliteitstrajecten en helpen onze opdrachtgevers om te komen tot opschaling en continuering van de ontwikkelde toepassingen. We werken in opdracht van toonaangevende opdrachtgevers zoals I&W, Rijkswaterstaat, regio’s (zoals het programma SmartwayZ.NL in Zuid-Nederland), individuele provincies of gemeenten.

(Internationaal) treinverkeer

Ook vanuit het spoor leveren wij onze bijdragen aan de mobiliteitsvoorziening in Nederland. AT Osborne werkt hierbij aan een breed pallet aan projecten: zowel lightrail (Noord-Zuidlijn) en heavy rail (PHS Amsterdam). Binnen Nederland, en grensoverschrijdende spoorverbindingen (EurekaRail). Wij werken in verschillende fases van deze projecten: van strategische vraagstukken (Open toegang op het Spoor), tot verkenningen en planstudies, uitvoering (AmstelveenlijnUithoornlijn) en evaluaties (Parlementaire Enquête Fyra). Bij veel van deze projecten verbinden wij de verschillende stakeholders (regionaal, landelijk en grensoverschrijdend), de verschillende disciplines in spoorprojecten (onder meer technisch, financieel, juridisch en organisatorisch) en de inhoud met besluitvorming (van ingenieursbureau tot bestuur). Wij vertalen de vraag van de opdrachtgever naar de specialisten en weten die vervolgens als beslisinformatie voor te leggen bij de bestuurders.

MIRT-verkenningen en programma’s

Binnen het Meerjarenprogramma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) maken overheden afspraken over de planning van de fysiek-ruimtelijke rijksprojecten en Rijksprogramma’s, opgenomen in de begroting van I&W (Infrastructuurfonds en Deltafonds). Het MIRT kent drie fasen: verkenning, planuitwerking en realisatie. AT Osborne is actief in alle fasen en bij alle modaliteiten. Onze focus ligt daarbij veelal op het projectmanagement, het omgevingsmanagement en de besluitvorming. Voorbeelden zijn A2 Deil-Vught, Randweg A2 Eindhoven en goederenvervoercorridors Oost- en Zuidoost. Verder hebben wij veel ervaring in de uitvoering en programmering van actieplannen. Hierdoor zijn wij bijvoorbeeld op verzoek van Rijkswaterstaat gevraagd voor het adaptiever maken van de MIRT-spelregels. Tenslotte begeleiden wij processen waarin opdrachtgevende partijen kansen voor verduurzaming een plek willen geven in de planvorming. Het gaat dan om meer dan alleen het voldoen aan wettelijke verplichtingen, maar juist het verkennen van kansen om verdergaande ambities op het gebied van duurzaam te verwezenlijken.

Mobiliteitshubs

Onder meer overheden, projectontwikkelaars en OV-bedrijven zien mobiliteitshubs als een kansrijk middel om de mobiliteitstransitie te versnellen, en de woningbouwopgave te ondersteunen. Maar wie neemt de lead en hoe? Dat is waar wij onze opdrachtgevers graag mee helpen.