Renovatieopgaven infrastructuur

Lange tijd werd in Nederland vooral méér infrastructuur gebouwd: nieuwe tunnels, wegen, dijken, bruggen, kademuren en spoor. De actuele uitdaging is om bestaande infrastructuur een nieuw en toekomstbestendig leven in te blazen. Soms omdat het einde van de levensduur in zicht is, soms omdat het gebruik verandert, soms als gevolg van nieuwe wet- en regelgeving.

Deze renovatieopgaven zijn in veel gevallen behoorlijk omvangrijk. Veel infrastructuur is in dezelfde periode gebouwd en dus op hetzelfde moment aan vernieuwing toe. Eén specifieke renovatieopgave gaat dus vaak om meerdere projecten tegelijk. Dat brengt diverse uitdagingen met zich mee. Zo is er behoefte aan standaardisatie. Dat maakt het mogelijk om de renovatie serieel te herhalen en zo efficiëntie te behalen. Daarnaast is bestaande infrastructuur per definitie in gebruik. Tijdens de werkzaamheden moet de bereikbaarheid in stand blijven. Tegelijkertijd weet je niet wat je aantreft. Het kan bij infrastructuur uit het (verre) verleden lastig zijn om vooraf te bepalen in welke staat het precies verkeert.

En dan is er het organisatorische aspect. Beheer en onderhoud van infrastructuur zijn doorgaans belegd bij specifieke afdelingen binnen de staande organisatie. Die zijn meestal niet berekend op het organiseren, voorbereiden en uitvoeren van een enorme renovatieopgave. Een tijdelijke programma- of projectorganisatie is dan geen overbodige luxe, maar die ontbeert soms weer een deel van de inhoudelijke kennis. Deze situatie vraagt om de inzet van mensen die precies weten hoe je de verbinding legt tussen de staande organisatie en de realisatie van de opgave.

AT Osborne beschikt over de kennis, de eigenschappen en de jarenlange ervaring die nodig is om deze verbindende rol goed en effectief in te vullen. Wij kennen de praktijk van grote, veelzijdige projecten zoals de Noord/Zuidlijn en de HSL. Maar wij zijn ook bekend met beheer en onderhoud, en de partijen die erbij betrokken zijn.

AT Osborne kijkt niet alleen naar de aanleiding van een renovatie. Het gaat óók om de context en om aansluiting bij andere beleidsagenda’s. De opgave is op papier misschien relatief gemakkelijk; daarna volgt de lange weg om -met inachtneming van alle belangen en factoren- een oplossing daadwerkelijk te implementeren. Wij kennen dit traject van begin tot eind, inclusief de spelers. Zo gemakkelijk als wij aanschuiven bij bestuurders, zo comfortabel zitten we aan tafel met de aannemer om samen de daadwerkelijke opgave uit te voeren.

Als onafhankelijke partij maken wij los wat vast zit. Renovatie betekent immers dat er iets moet veranderen. Wij begrijpen de bestaande perspectieven, belangen en partijen om tot de juiste, nieuwe afspraken te komen. Dat gebeurt vanuit oprechte interesse en nieuwsgierigheid, en uit de drang om het gewenste resultaat te behalen.

Van het hoogwaterbeschermingsprogramma waarbinnen dijken moeten voldoen aan nieuwe normering, tot renovatie van wegtunnels, waterzuiveringsinstallaties en de Amsterdamse bruggen en kades en andere infrastructuur: AT Osborne is de overkoepelende aanjager. Wij bijten ons graag vast in de complexiteit. Wij schakelen moeiteloos tussen inhoud en proces en tussen beleid en uitvoering. Daarmee zorgen wij ervoor dat grote renovatieopgaven geklaard worden en bestaande infrastructuur weer een tijd mee kan.