Beter bereikbaar Amsterdam: start MIRT-verkenning Sloterdijk- Amsterdam centrum
Geplaatst op 20 januari 2025
Op 12 december tekenden de gemeente Amsterdam, de Vervoerregio Amsterdam en het Rijk de samenwerkingsovereenkomst (SOK) voor de MIRT-verkenning naar nieuwe OV-verbindingen tussen Sloterdijk en het centrum. Met deze ondertekening gaat het onderzoek officieel van start. In opdracht van gemeente Amsterdam begeleiden onze collega’s Marieke Hietbrink en Lieke Fransen dit onderzoek.

Amsterdam, Sloterdijk Centrum, het gebied wordt getransformeerd naar een gemengd woon- en werkgebied © 30 mei 2020 Aerophoto-Schiphol Luchtfotografie
In de MIRT-verkenning worden de mogelijkheden en haalbaarheid van verbeterde OV-verbindingen onderzocht, met oog voor bereikbaarheid, leefbaarheid en duurzaamheid. Als projectdirecteur speelt Marieke Hietbrink in dit proces een centrale rol, bijgestaan door collega Lieke Fransen. Marieke: “Met deze overeenkomst start officieel het onderzoek naar een betere bereikbaarheid met het OV tussen Sloterdijk, het centrum en de toekomstige wijk Haven-Stad. Daarbij gaat het zowel om oost-west- als noord-zuidverbindingen.”
“Op basis van deze verkenning hopen we over een aantal jaren een voorkeursbeslissing te kunnen nemen” – wethouder Gerard Slegers van Gemeente Zaanstad en dagelijks bestuurslid bij de Vervoerregio
Belang voor de regio
Nu de SOK ondertekend is, kan het onderzoek van start gaan. De bestuurders die hebben getekend zijn staatssecretaris Chris Jansen (ministerie I&W), wethouder Melanie van der Horst (gemeente Amsterdam) en wethouder Gerard Slegers (gemeente Zaanstad). “Door met elkaar deze handtekening te zetten, benadrukken we het belang van dit project voor onze regio”, aldus Gerard Slegers, tevens dagelijks bestuurslid bij de Vervoerregio. “Op basis van deze verkenning hopen we over een aantal jaren een voorkeursbeslissing te kunnen nemen.”
Vervoersnetwerk onder druk
Tussen Sloterdijk en Amsterdam centrum staat het openbaar vervoersnetwerk onder druk. Daardoor is de huidige bereikbaarheid van het gebied niet optimaal. Daarnaast is de verwachting dat het aantal reizigers in dit gebied de komende jaren verder toeneemt, vooral door de ontwikkeling van Haven-Stad en meer (inter)nationaal treinverkeer. Hierdoor is uitbreiding van het OV-netwerk noodzakelijk.
Opties onderzoeken
Marieke: “Het doel van deze verkenning is om te onderzoeken wat een haalbare en maakbare OV-oplossing is voor de bereikbaarheid van en ontsluiting in dit gebied. Dit moet goed aansluiten bij de financiële afspraken tussen de drie partijen. Dit kan een combinatie van metro en tram zijn, of een treinverbinding met een buslijn. Alle mogelijkheden worden in de komende tijd onderzocht.”
Voorkeursalternatief
Deze verkenning resulteert volgens Marieke uiteindelijk in een zogeheten voorkeursalternatief, met oog voor andere maatschappelijke opgaven zoals: groen, klimaat, milieu en energie. “De uiteindelijke keuzes moeten zorgen voor een goede ontsluiting en aansluiting op nationale en regionale OV-netwerken.”
Gezamenlijk project
De MIRT-verkenning is een gezamenlijk project van het ministerie van IenW, Vervoerregio Amsterdam en de gemeente Amsterdam. NS, ProRail, GVB, Projectorganisatie Haven-Stad en het ministerie van VRO zijn betrokken als adviserende partijen. Ook bewoners, ondernemers, ontwikkelaars en maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd om mee te denken.
Gebiedsontwikkeling
Staatssecretaris Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen: “Een goede bereikbaarheid van Amsterdam en de omliggende regio biedt kansen voor gebiedsontwikkeling en woningbouw. De komende periode zetten we verschillende oplossingsrichtingen op een rij, zodat we over een aantal jaren samen met de regio kunnen besluiten welke oplossing het beste aansluit op de opgave.”
Bouwen en bereikbaarheid
Wethouder Melanie van der Horst (Verkeer en Vervoer): “We moeten investeren in het openbaar vervoer. De stad groeit hard: de komende vijfentwintig jaar komen er zo’n 250.000 Amsterdammers en 200.000 werkenden bij. We willen veel woningen bouwen, maar dan moeten we ook zorgen dat die goed bereikbaar zijn. Deze OV-verbindingen zijn cruciaal voor de nieuwe bewoners van Haven-Stad. Daarnaast bieden ze de bewoners van Nieuw-West een betere verbinding met het centrum.”