Project omschrijving
Adaptiviteit en flexibiliteit in projectaanpak RWS in MIRT-proces
De conclusie die we samen met RWS trekken, is dat binnen de spelregels al veel ‘adaptiviteit en flexibiliteit’ mogelijk is. En ook nodig is om aan slagkracht en betekenis te winnen in een steeds complexer speelveld. In diverse projecten is een ‘flexing strategie’ ontwikkeld, waarin gedetailleerde inhoudelijke besluiten rond weg- en waterinfrastructuur zo dicht mogelijk op de realisatie worden genomen en niet reeds jaren daarvoor. Ook zien we dat in diverse projecten het management en de financiering door een consortium van publieke partijen wordt opgepakt, en RWS er niet ‘alleen voor staat’. De voorkeursstrategie van RWS is evenwel ‘hedging’. Dat wil zeggen dat het merendeel van de projecten nog erg inhoudelijk worden benaderd en vroeg in het proces wordt vastgelegd. Vaste werk- en rekenmethodes en cultuur en omgeving (vroeg zekerheid willen) spelen hier een belangrijke rol.
‘Adaptiever’ kan dus wel, maar vergt een meer procesmatige en organisatorische bewuste aanpak vooraf, waarbij ook de mogelijkheden die de spelregels en de wet — en ook het nieuwe Mobiliteitsfonds — bieden, volop onderzocht worden. We agenderen voor RWS 11 concrete adviezen met betrekking tot besluitvormingsmomenten, samenwerking met andere partijen en cultuur/werkwijzen.