DBFM A27/A1 Utrecht Noord – Knooppunt Eemnes – Aansluiting Bunschoten-Spakenburg

De doorstroming op de A27 en A1 wordt verbeterd met een packet maatregelen. Joost van Blokland van AT Osborne is verantwoordelijk voor het risiscomanagement van het project.

Design, Build, Finance & Maintain
Het project betreft een publiek-private samenwerking waarbij een DBFM-overeenkomst zal worden gesloten. Dit betekent dat een marktpartij verantwoordelijk wordt voor het ontwerp, de aanleg, de financiering en 25 jaar onderhoud van het tracé. Rijkswaterstaat gunt het project op basis van EMVI-criteria, onder meer ten aanzien van minimale hinder voor weggebruikers, omgeving en natuur tijdens de werkzaamheden.

Project
Doel van het project is om de doorstroming en veiligheid op de A27 en de A1 te verbeteren en de kwaliteit van de leefomgeving te behouden. De maatregelen staan beschreven in het Tracébesluit. De wegaanpassingen zijn:

  • uitbreiding van de autosnelweg A27 van 2×2 naar 2×3 rijstroken op het traject Utrecht-Noord – Knooppunt Eemnes;
  • aanleggen van een spitsstrook op de vluchtstrook tussen aansluiting Utrecht-Noord en aansluiting Bilthoven;
  • uitbreiding van de autosnelweg A1 van 2×2 naar 2×4 rijstroken op het traject Knooppunt Eemnes – aansluiting Bunschoten-Spakenburg
  • verbreden van de verbindingsboog in knooppunt Eemnes van de A27 naar de A1 van 1 naar 2 rijstroken;
  • vervangen van de aansluiting Hilversum op de A27 door een meer compacte aansluiting en het aanpassen van de aansluiting Bilthoven.

Werkzaamheden AT Osborne
AT Osborne is vanaf 2013 verantwoordelijk voor het organiseren en begeleiden van het risicomanagementproces binnen het project. Aanvankelijk lag de prioriteit bij de risico’s die betrekking hadden op de uitwerking van het Tracébesluit door het ingenieursbureau. In nauwe samenwerking met het projectteam is het risicodossier omgevormd naar een structuur die past bij de contractbeheersing op het contract met het ingenieursbureau en de werkwijze van het projectteam.

In de contractvoorbereidingsfase verschoof de nadruk naar de risico’s die zijn gerelateerd aan de aanbesteding, realisatie en exploitatie van het project. Onze adviseur heeft de projectorganisatie geholpen bij het in beeld brengen van de relevante risico’s en een aanjaagfunctie gehad bij het treffen van beheersmaatregelen door middel van eisen in de DBFM-overeenkomst.

Vanaf het tweede kwartaal van 2015 is heeft onze adviseur zijn operationele taken overgedragen aan een startende risicomanager van Rijkswaterstaat en vervult onze adviseur vooral een strategische en coachende rol in het project.

Planning
Begin september 2014 is het tracébesluit A27/A1 Utrecht Noord – Knooppunt Eemnes – Aansluiting Bunschoten-Spakenburg getekend door de minister van Infrastructuur en Milieu. De aanbesteding van het project is gestart in de eerste helft van 2015 en wordt in 2016 afgerond. De wegverbreding zal worden gerealiseerd tussen 2016 en 2018.