Een gezonde eenheid behandeling

InteraktContour is een instelling voor verstandelijk gehandicapten gespecialiseerd in Niet aangeboren Hersenletsel (NaH). Samen met collega instellingen is enkele jaren geleden een langdurig behandelprogramma ontwikkeld voor deze doelgroep: het zogenaamde Hersenz programma.

InteraktContour

De afgelopen jaren heeft InteraktContour flink geïnvesteerd in het Hersenz programma. En niet zonder succes: het aantal cliënten is gegroeid, de behandelresultaten zijn goed, en de cliënttevredenheid ook. Echter het lukte maar niet om consequent zwarte cijfers te schrijven en het personeel had er genoeg van dat het zo veel over productie en geld ging.

InteraktContour heeft AT Osborne gevraagd te helpen bij het zorgen voor een gezonde bedrijfsvoering en grotere medewerkerstevredenheid. Dit deden wij via het zogenaamde ‘verbeterprogramma’. Met dit programma:

  1. Ondersteunden we het management met het strakker sturen en beter ondersteunen van de behandelteams.
  2. Hebben we enkele structurele verbeteringen in de bedrijfsvoering vormgegeven en geïmplementeerd. Zo hebben we bijvoorbeeld enkele behandellocaties gesloten, een nieuwe organisatiestructuur ontworpen en geïmplementeerd, het personeelsbudget iets teruggeschroefd, de manier van het plannen van groepsbehandelingen aangepast en we hebben zinvolle stuurinformatie gedefinieerd.

‘ Stijn Kiens heeft ons prima geholpen. De grondige (data) analyse, het rationele plan van aanpak, de productieve interactie met de behandelteams en de energieke uitvoering hebben geleid tot de beoogde resultaten’ Jan v Kampen, bestuurder InteraktContour

De aanpak

Naast een kwalitatieve analyse (tegen welke problemen liepen management en medewerkers aan?), enkele diepgaande kwantitatieve analyses uitgevoerd die ons hielpen bij het stellen van de juiste diagnoses en het vormgeven van de verbeteringen.

Zo hebben we de markt analyse gemaakt, waarbij we naar de incidentie, de historie, en de reisafstanden tot de behandellocatie. Hieruit bleek bijvoorbeeld dat op sommige plaatsen de groeiverwachting niet reëel was en het eigenlijk onverstandig was om die behandellocaties open te houden.

Naast de marktanalyse vergeleken we de verschillende teams van de eenheid met elkaar. Hieruit kwamen verschillen naar voren in onder meer behandelintensiteit, medewerkers per cliënt en huisvestingslasten. Dit waren aanknopingspunten voor hele gerichte aanpassingen. Zo bleek dat als de behandelintensiteit in een regio iets hoger zou worden (het gemiddelde van de andere teams), de financiële resultaten voldoende zouden zijn. Dit zou ook mogelijk moeten zijn gezien de hoeveelheid medewerkers. Er werden hele gerichte afspraken gemaakt met teams, over de voor hen geldende verbeteringen.

Samen met de het management hebben we stap voor stap de verbeteringen ingevoerd, met gevoel voor urgentie en wat medewerkers nodig hadden om het werk voort te zetten.

Wat is het resultaat?

Na enkele maanden hard werken is de structuur, de “footprint”, de zorglogistiek, de planning en de manier van aansturen aangepast. En niet voor niets, sinds het ‘verbeterprogramma’ is beëindigd heeft de eenheid een aangenaam positief rendement.