Nieuwe grote Zeesluis IJmuiden

Rijkswaterstaat realiseert de grootste zeesluis ter wereld, en AT Osborne werkt daar aan mee. Bij IJmuiden verrijst de komende jaren een sluis van maar liefst 500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep om ’s werelds grootste cruiseschepen vanaf zee over het Noordzeekanaal naar Amsterdam te kunnen vervoeren. Door de bouw van de nieuwe zeesluis behoudt de Amsterdamse havenregio haar internationale allure. Het DBFM-contract met het aannemersconsortium OpenIJ is eind 2015 gesloten, waarna de omvangrijke bouwwerkzaamheden zijn opgestart. Het consortium is verantwoordelijk voor het ontwerp, de aanleg, de financiering en het onderhoud van de nieuwe sluis.

De nieuwe sluis wordt in 2019 opgeleverd en in gebruik genomen.  AT Osborne verzorgt het risicomanagement voor dit project sinds eind 2015 in opdracht van Rijkswaterstaat. Omdat wij vroegtijdig een helder overzicht bieden van de belangrijkste risico’s is Rijkswaterstaat in staat het contract met de opdrachtnemer en het bereiken van de projectdoelstellingen beter te beheersen.

Met de projectteamleden hebben wij in verschillende sessies en gesprekken gewerkt aan het projectspecifiek en actueel maken en houden van het risicodossier. Met diverse specialisten hebben we de inzichtelijk gemaakt welke gebeurtenissen het bereiken van de projectdoelstellingen in gevaar kunnen brengen. AT Osborne hanteert bij haar werkzaamheden een methodiek die Rijkswaterstaat specifiek heeft ontwikkeld voor de contractbeheersing en het risicomanagement van Design, Build, Finance, Maintain (DBFM)-contracten. Hierdoor kan Rijkswaterstaat risicogestuurd sturen op de kernverplichtingen van de opdrachtnemer. Deze methodiek was tot op heden toegespitst op wegenprojecten. AT Osborne heeft een bijdrage geleverd om binnen de methodiek een risicodossier te ontwikkelen dat zich specifiek toespitst op een sluizenproject. Met de projectteamleden hebben wij in verschillende sessies en gesprekken gewerkt aan het projectspecifiek en actueel maken en houden van het risicodossier. Deze opgedane ervaringen van risicomanagement voor een DBFM-sluizenproject in de realisatiefase kan in de toekomst worden benut door andere sluizenprojecten binnen het sluizenprogramma van Rijkswaterstaat.

AT Osborne is geselecteerd vanwege een plan van aanpak waarin risicobewustzijn centraal stond en vanwege onze ruime ervaring met het risicomanagement van DBFM-projecten waaronder A12 Utrecht Lunetten – Veenendaal, A12 Veenendaal – Ede – Grijsoord en A27/A1 Utrecht Noord – Knooppunt Eemnes – Aansluiting Bunschoten-Spakenburg. AT Osborne is trots om een bijdrage te kunnen leveren aan dit uitdagende en complexe DBFM-project. We zien het als een uitdaging om de grootste sluis ter wereld beheerst te laten realiseren!