Logistieke professionalisering binnen de Nationale Politie

Na de samenvoeging van zesentwintig korpsen naar één Nationale Politie zijn voor een groot deel de bestaande werkwijzen van de regionale Facilitair Management-dienstverlening overgenomen. Bij deze relatief jonge fusieorganisatie zijn op een aantal onderdelen heel veel ontwikkelingen doorgevoerd, maar een dwingende logica op basis waarvan op overkoepelend niveau logistieke keuzes worden gemaakt ontbreekt nog.

De vraag
De dienst FM heeft als voornemen om toe te werken naar een logistiek proces met een meer integraal karakter. De dienst ziet kansen in een strategische kapstok om logistieke beslissingen vorm te geven en om op sturing, beheersing en IV in te zetten. AT Osborne is door de sectorhoofden van Politie Uitrusting (PU), Regionale Facilitaire Services (RFS) en Voer- en Vaartuigen (V&V) gevraagd om de logistieke samenwerkingskansen verder te onderzoeken.

AT Osborne heeft daarop in samenwerking met collega’s van de Nationale Politie een onderzoek verricht. Vanuit de sectoren, AT Osborne en samenwerkingspartner Supply Value is een multidisciplinair projectteam opgericht om binnen het onderzoek snel en zorgvuldig tot de benodigde informatie en resultaat te komen. Procesmanagers, adviseurs, logistieke teamchefs en coördinatoren werkten samen om tot resultaat te komen.

Het resultaat
Onze aanpak heeft geleid tot een helder strategisch afwegingskader, die kansen kwalitatief en kwantitatief uitdrukt in verbeterpotentie.
Ook is er een verbeteragenda opgeleverd. Deze agenda is opgesteld als voorstel tot een veranderkundige aanpak. Het biedt de sectorhoofden een opzet voor noodzakelijke randvoorwaarden en een volgordelijk plan voor productcategorie – en sectorspecifieke verbetermogelijkheden met integrale/sectoroverstijgende verbeterpotentie.

Onze aanpak
Aangezien de Nationale Politie geen standaard organisatie is, wijken haar logistieke processen en uitgangspunten van andere organisaties af. In sommige gevallen zijn kosten bijvoorbeeld vanwege het operationeel belang van het politiewerk ondergeschikt aan leverbetrouwbaarheid of snelheid. In interactieve sessies is een strategisch afwegingskader opgesteld om een goed oordeel over de kwaliteit van de huidige dienstverlening te vellen en om als richtlijn voor toekomstige besluitvorming te dienen. In dit afwegingskader is per clustering van productgroepen een ordening van uitgangspunten gegeven.

Tegelijk met het vormgeven van het afwegingskader is de huidige situatie ten aanzien van standaarden binnen logistieke dienstverlening geanalyseerd. De uitkomsten van de analyse zijn naar een logistiek volwassenheidsniveau vertaald. Dankzij deze gap analyse (het verschil tussen het huidige en het gewenste niveau) werden de mogelijkheden voor professionalisering direct inzichtelijk.

Met behulp van het inzicht in de huidige situatie, interactieve sessies met de opdrachtgever en het strategische afwegingskader is een problemen- en kansenanalyse uitgevoerd. Er zijn verbeteringen en kansen verkend die binnen een sector of overkoepelend spelen en betrekking op de integraliteit van de sectoren hebben.