Opwaardering en elektrificatie Maaslijn

De Maaslijn is een van de langste, drukste en meest intensief bereden enkelsporige gedecentraliseerde spoorlijnen in Nederland. Treinreizigers ervaren overvolle en uitgevallen treinen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ProRail en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland willen de Maaslijn opwaarderen en elektrificeren.

Maaslijn

Bestuursovereenkomst
In februari 2020 ondertekenden het ministerie en de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland de Bestuursovereenkomst Maaslijn. Naast afspraken over de rolverdeling werden in de bestuursovereenkomst ook afspraken gemaakt over onder meer de scope, planning en het budget. De betrokken partijen werden geconfronteerd met tegenvallers waardoor het taakstellend budget niet toereikend bleek voor de realisatie. Om te reconstrueren hoe deze situatie tot stand was gekomen, heeft AT Osborne in 2021 op verzoek van het ministerie een rapport geschreven. Deze reconstructie diende als basis voor een Addendum in hetzelfde jaar tussen het ministerie en de drie provincies.

Quick scan scenario’s
Tegen de zomer van 2022 kreeg project Maaslijn opnieuw te maken met tegenvallers. Schaarste aan materialen en stijgende kosten als gevolg van de oorlog in Oekraïne, leidden ertoe dat het niet meer mogelijk was om het project binnen de afgesproken randvoorwaarden te realiseren. AT Osborne heeft met betrokken partijen de mogelijkheden verkend om het project met de oorspronkelijke projectscope door te zetten. Daarbij is ook gekeken naar de impact van het eventueel stoppen van het project. De mogelijkheden tot de inzet van alternatief materieel (accu- of waterstoftreinen) en het gedeeltelijk uitvoeren van de infrastructurele scope zijn daarnaast afgewogen. Deze quickscan heeft partijen mede geholpen in de afweging hoe om te gaan met het project Maaslijn na de diverse tegenvallers.

Klik hier om de rapportage van de reconstructie te lezen en hier om de quick scan te lezen.