Risicosessie voor gefaseerd renoveren Operatiecentrum AMC

Voor de bezoeker nauwelijks merkbaar heeft er in het Academisch Medisch Centrum (AMC) in Amsterdam een grootschalige verbouwing plaatsgevonden op hoog niveau. Er is een nieuw, hypermodern operatiecentrum gerealiseerd, bestaande uit achttien ‘uniforme’ operatiekamers en twee hybride röntgeninterventiekamers, allemaal geschikt voor endoscopische ingrepen. Om tijdens de renovatie te kunnen voldoen aan de afgesproken hoeveelheid operaties, is de verbouwing in vijf opeenvolgende fases verdeeld. Per fase werden vier OK’s buiten bedrijf gesteld voor de verbouwing. In elke fase konden de reguliere operaties gewoon doorgaan. Dit gebeurde met inachtneming van de kwaliteitseisen die gesteld worden aan operatiekamers. Deze eisen werden continue bewaakt door geijkte meetsystemen.

Hoogwaardig operatiecentrum
Het ontwerpen en inrichten van ca. 6.400 vierkante meters heeft geleid tot een hoogwaardige operatiecentrum dat het AMC. Het was een grote uitdaging om met verschillende partijen, architect, adviseurs, aannemers, installateurs en gebruikers het operatiecentrum te bouwen, zonder dat de bedrijfsvoering van het operatiecentrum risico liep. Risicomanagement heeft alle partijen geholpen om het project tot een succes te maken.

Gezamenlijke risicosessies
AT Osborne heeft het risicomanagement hiervoor vormgegeven. In gezamenlijke sessies hebben het projectteam van de opdrachtgever, de uitvoerende partijen én gebruikers periodiek risico’s geïdentificeerd en besproken. Het betrekken van een externe materiedeskundige risicomanager betekende dat de deelnemers niet alleen zelf de risico’s in beeld brachten en hielden, maar dat het projectmanagement ook zelf onderdeel kon zijn van de inhoudelijke discussie.

De deelnemers aan de gezamenlijke risicosessies ervaarden de meerwaarde van een goed risicodossier, vooral omdat vanuit verschillende perspectieven input wordt geleverd. De sessies zelf zijn zo als heel waardevol ervaren, waarbij het redelijk uniek was dat uitvoerende partijen transparant waren in de risico’s en de gebruikers open hun zorgen konden delen. De gebruiker kreeg zo meer begrip over de realiteit van het uitvoeren, de uitvoerende partijen vooral ook echt begrip voor de gebruiker. Het abstracte gaat er op deze manier vanaf, door echt te horen waar mensen van wakker liggen: risico’s staan niet alleen meer op papier, maar worden zo voor een ieder voelbaar.

Gesteld kan worden dat risicomanagement een succesfactor is geweest!