Spitsmijden: betere bereikbaarheid

AT Osborne heeft verschillende spitsmijden projecten opgezet en het integrale projectmanagement uitgevoerd. Voorbeelden hiervan zijn de projecten Spitsvrij, SLIM Prijzen RegioRing en Spitsmijden Haaglanden. Alle projecten hadden als doel het bereiken van een gedragsverandering bij automobilisten, gericht op een betere bereikbaarheid van de regio. Bijvoorbeeld door op andere tijden te reizen, thuis te werken of een ander vervoermiddel te kiezen. Bij deze projecten is geëxperimenteerd met verschillende prikkels, om de gedragsverandering te bewerkstelligen. Variërend van een financiële beloning en producten in een webshop, tot op maat gesneden reisinformatie en positieve feedback.

Bij Spitsvrij hebben we ruim 10% van alle frequente autoforensen in de regio bereid gevonden mee te doen aan het project. In de eerste fase met kastjes in de auto en in de tweede fase gebruik makend van een speciaal ontworpen app. Er was een uitgebreide monitoring en evaluatie. Hieruit bleek dat het effect op de weg aantoonbaar en significant was. Daarbij hebben we kunnen meten dat er ook op lange termijn sprake is van een duurzame verandering van reisgedrag.

Meer informatie