Technologie bij InteraktContour: strategisch en structureel in de zorg geïntegreerd

‘Het fundament onder technologie’

Pilots en projecten voor toepassing van technologie in de zorg zijn er te kust en te keur. InteraktContour zet, met behulp van AT Osborne, een flinke stap verder. Bij deze zorginstelling voor mensen met niet-aangeboren hersenletsel vormt technologie onderdeel van de strategie. Steun vanuit de bestuurder en de directie, de juiste mensen op de juiste plek en een goede inrichting binnen de organisatie doen de rest.

Digitale dagbesteding, technologiemarkten, een uitleenservice, het gebruik van domotica en andere digitale hulpmiddelen op maat … met deze en andere concrete inzet van technologie bereidt InteraktContour zich voor op de toekomst. “Na een periode van pionieren, projecten en pilots vormt technologie nu een strategische pijler binnen onze organisatie”, vertelt programmamanager Technologie Nina Huijboom. “We zagen in die experimentele fase namelijk dat het een grote bijdrage levert aan de zelfredzaamheid van cliënten. En voor onze medewerkers leidt het tot tijdwinst en een verlaging van de werkdruk. Daarom hebben we er een programma voor opgezet, en zijn we dit verder aan het opschalen.

Technologie
AT Osborne biedt bij verschillende fasen in dit traject ondersteuning. Consultant Mathilde Muis schreef voor InteraktContour het plan ‘Het fundament onder technologie’. “Bij veel zorgorganisaties blijft dit onderwerp nog hangen in het stadium van pilots en projecten. InteraktContour heeft er een duidelijke, strategische keuze in gemaakt. Technologie is nu voorliggend. Daarbij is het belangrijk dat het onderwerp op het hoogste niveau gesteund wordt, dus bij de bestuurder en de directie. Dat helpt om een breed draagvlak in de organisatie te verkrijgen en het ook voor de langere termijn op de juiste wijze te borgen.” Ook onmisbaar: het aantrekken van de juiste mensen. Muis wijst erop dat Huijboom met haar opleidingen in Human Technology en IT-Product Design de aangewezen innovatieve achtergrond heeft om InteraktContour vooruit te helpen. “Haar deskundigheid wordt aangevuld met de expertise van collega’s met een zorgachtergrond. Precies de combinatie die je nodig hebt.”

Centraal en decentraal
De fase van pilots en losse projecten heeft InteraktContour dus inmiddels achter zich gelaten. Tijd om op te schalen. Huijboom geeft een voorbeeld. “Op vier van onze locaties hebben wij technologiemarkten georganiseerd, waar cliënten concreet kennis kunnen maken met technologische hulpmiddelen. Deze vorm van maatwerk levert zoveel op, dat wij de markt uitbreiden naar twintig locaties.” Dergelijke opschaling vraagt, op meerdere manieren, wel iets van de organisatie. En dat moet je goed regelen, weet Muis. “Als je technologie opschaalt, moet de organisatie daar klaar voor zijn. Alles moet georganiseerd zijn en ondersteund kunnen worden. Anders werkt het niet om het onderdeel te laten zijn van je zorgverlening.”

InteraktContour koos ervoor om de organisatie zo in te richten dat technologie er kan bloeien, vroeg AT Osborne wat daarvoor nodig is en daar advies over uit te brengen. Het voorliggende scenario is nu om bepaalde aspecten van die ondersteuning centraal te organiseren, en andere decentraal, in de zorgafdelingen zelf. Centraal geregeld worden een helpdesk (tijdens kantoortijden beschikbaar), de ICT-infrastructuur (bijvoorbeeld goede Wifi-verbindingen), leveranciersmanagement en aspecten op het gebied van privacy, security en de keuring van hulpmiddelen.

Geen apart spoor
Decentraal gaat het om het zorgen voor een goede basis (opleidingen voor zorgmedewerkers) en het integraal opnemen van technologie in het zorgproces. Zorgregisseurs matchen de zorgvraag van de cliënt met de technologische mogelijkheden. Taakhouders ondersteunen hun collega’s op locatie.

Huijboom: “De ondersteuning van onze eigen medewerkers is belangrijk, want anders bereik je de gewenste verandering niet. Die is wel nodig, want in de toekomst zal de arbeidscapaciteit alleen maar problematischer worden. We moeten de zorg structureel anders organiseren, en technologie is één van de elementen die daaraan gaat bijdragen. Als zorgorganisatie blijven wij de afweging maken welke zorg per zorgvraag nodig is. Uitgangspunt daarbij is wat de cliënt zelf kan, of een naaste. Daarna kijken we wat technologie kan betekenen, en pas daarna wat een zorgverlener kan doen.” In deze benadering vormt technologie geen apart spoor, maar een integraal onderdeel van de zorg.

Aanvullend perspectief
Waar InteraktContour vanuit het perspectief van innovatie en zorg kijkt naar de toepassing van technologie, doet AT Osborne dat vooral vanuit het organisatorisch perspectief. De gestelde vraag (‘kunnen jullie ons adviseren hoe we een backoffice voor technologie moeten inrichten?’) werd breder en methodisch benaderd. Dit leidde tot het advies om de organisatie op meerdere plekken en niveaus zo in te richten dat technologie echt geïntegreerd is in de zorgverlening. En dat medewerkers hierin goed ondersteund worden. Huijboom: “De bijdrage van AT Osborne speelt voor ons een significante rol. Zij zien wat er buiten gebeurt, en welke ontwikkelingen op de lange termijn spelen. Daar doen wij ons voordeel mee.”