Talking Traffic Innovatiepartnerschap

Nieuwe ontwikkelingen in ‘smart mobility’ volgen elkaar in snel tempo op. Voertuigen communiceren steeds vaker onderling en met de weg. Vandaag de dag kan je auto zichzelf inparkeren, morgen krijgt jouw auto een waarschuwing van de voorligger als er plotseling geremd wordt. Overmorgen (tussen 2018 en 2022) brengt een zelfrijdende auto je op een comfortabele manier naar jouw bestemming. Binnen het Beter Benutten Vervolg ITS programma zijn het ministerie van Infrastructuur & Milieu en 12 regio’s al enige tijd bezig om samen met marktpartijen de ontwikkelingen in ‘smart mobility’ mogelijk te maken en te versnellen. Met als doelen: minder reistijd en meer comfort voor reizigers, een betere bereikbaarheid en leefbaarheid voor Nederlandse regio’s en een sterkere innovatiepositie voor het bedrijfsleven. Mooie ontwikkelingen waar wij als AT Osborne graag een bijdrage aan leveren!

De ‘smart mobility’ ontwikkelingen zijn complex en vereisen een intensieve samenwerking van veel partijen. In een innovatieve aanbestedingsvorm, het Innovatiepartnerschap, zijn marktpartijen uitgedaagd om te komen tot het ontwikkelen, testen en toepassen van innovatieve dienstverlening. In drie clusters wordt ingezet op de implementatie van ITS-diensten: het aanpassen van verkeerslichten (cluster 1), het ontwikkelen van snelle communicatiediensten waarin verkeersgerelateerde data wordt verzameld en verzonden (cluster 2) en het ontwikkelen van innovatieve diensten voor weggebruikers op het gebied van reisinformatie en rijtaakondersteuning (cluster 3). Vanuit het ministerie en de regio’s is AT Osborne ingeschakeld als trekker van cluster 3. Onze kennis van innovatie, ervaring met verschillende aanbestedingsprocedures en eerdere projecten op het gebied van mobiliteit en ITS komen hierbij goed van pas!

Clustertrekker Ineke Meyer heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan het opstellen van de aanbestedingsstukken (o.a. Programma van Eisen, gunningscriteria). Tijdens de dialoogfase was haar rol een brug te slaan tussen de wensen van de overheden en de wensen van de bedrijven, om daarmee tot een aanbestedingsdossier te komen dat voor alle partijen meerwaarde biedt. In de zomer is het beoordelingsproces afgerond en zijn de marktpartijen geselecteerd. Met die marktpartijen wordt nu onderhandeld over meerjarige overeenkomsten (tot eind 2020). Dit najaar start de uitvoeringsfase. En dan begint het pas echt!