Enerverend verbouwingstraject Mammapoli Meander afgesloten

‘In een vroeg stadium gebruikers betrekken heeft echt een meerwaarde’

Met de feestelijke opening van de Mammapoli van het Meander Medisch Centrum op 13 oktober kwam er een eind aan het enerverende project in het ziekenhuis. Het doel: zorg voor borstkankerpatiënten op één plek bundelen in een patiëntvriendelijke omgeving. “Het resultaat mag er zijn. In een vroeg stadium de gebruikers betrekken heeft echt een meerwaarde”, vertelt projectmanager Matthijs Winkelaar.

Joanne - Mammapoli Meander Amersfoort

Vlak voor corona zijn intrede deed in Nederland werd AT Osborne benaderd door het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. De wens was om borstkankerzorg, zoals oncologie, radiologie, chirurgie en verpleegkunde, in één gebouw te plaatsen. Omdat er plek vrij kwam in het pand waar eerst de psychiatrie gevestigd was, ontstonden er mogelijkheden.

Wensen

De wensen lagen helder op tafel, maar met een ‘hoe nu verder’ werd een externe projectmanager gevraagd om alles vorm te geven. “Het ging om hoeveel gaat het precies kosten, hoe lang duurt het en hoe ga je het organiseren”, vertelt Matthijs Winkelaar.

Yvette - Meander Amersfoort

Het was een mooie uitdaging voor het team: een polikliniek realiseren in een pand dat daarvoor een hele andere functie had. “We kregen bijvoorbeeld discussies over de luchtbehandeling. We wilden de oorspronkelijke plafondhoogte aanhouden, maar ook een luchtverversingssysteem. Hetzelfde gold voor de onderzoekskamers. Hoe richt je die in met respect voor de bestaande gebouwstructuur. Want dat is wel zo duurzaam.”

De inrichting is hier cruciaal. Een goede routing en logistiek is niet alleen belangrijk voor de artsen, maar ook voor de patiënten.

Routing

Door vanaf het begin de gebruikers, artsen en verpleegkundigen, mee te nemen in het ontwerp werd een gebruikers- en patiëntvriendelijke polikliniek gerealiseerd. “Het is sinds begin september al open en we horen nu al enthousiaste reacties. Ondanks de coronaperiode kwam de architect meerdere malen naar Amersfoort om ter plekke de ruimtes te bekijken. Maar ook om te praten met de artsen en verpleegkundigen. Want in tegenstelling tot een gebouw met kantoorfunctie is de inrichting hier cruciaal. Een goede routing en logistiek is niet alleen belangrijk voor de artsen, maar ook voor de patiënten”, vertelt Matthijs.

Marjan en Ellis - Meander Amersfoort

De diverse disciplines hadden de wens om dichtbij elkaar te zitten. “Soms is er een hoge drempel om online een simpele vraag of mededeling te stellen. Nu je even langs kunt lopen is die drempel lager en werkt het fijner. De teams merken nu al dat ze elkaar sneller vinden en dat komt ook de zorg ten goede.” Ook werd er veel aandacht besteed aan de uitstraling van het centrum; veel licht, zachte kleuren, uitzicht op de tuin. Voor patiënten is er een huiskamer voor ontmoeting en een stiltekamer.

Het project is nu definitief opgeleverd. “Ik ben zeker trots, de planning is gehaald en het resultaat mag er zijn. Het was erg leuk om dit vanaf de vraag tot het plaatsen van de laatste gordijnen te volgen. Ik vind het belangrijk om een heel traject betrokken te blijven. Als ik de volledige uitvoering van een project meemaak dan word ik als projectmanager weer beter aan de voorkant”, besluit Matthijs.