Verbreding A12 Veenendaal – Ede – Grijsoord

In 2015 en 2016 verbreedt Rijkswaterstaat de A12 tussen Ede en knooppunt Grijsoord in beide richtingen van 2×2 naar 2×3 rijstroken. Hierdoor verbeteren de doorstroming van het verkeer, de bereikbaarheid van de regio en de verkeersveiligheid.

Een belangrijk speerpunt in dit project is de ontwikkeling van natuur. De A12 loopt immers dwars door de Veluwe, het grootste laaglandnatuurterrein in Noordwest-Europa. Rijkswaterstaat en Heijmans werken samen met terreinbeheerders van de aanliggende natuurgebieden om de wegverbreding ook een kwaliteitsimpuls voor de omgeving te laten zijn. Het doel: het behouden en versterken van de bestaande natuurwaarden en natuurbeleving.

Design, build, finance & maintain
Het project betreft een publiek-private samenwerking door middel van een DBFM-overeenkomst, waarbij de opdrachtnemer verantwoordelijk is voor ontwerp, bouw, financiering en onderhoud van de infrastructuur. Tijdens de realisatiefase zal de opdrachtnemer het tracé Ede-Grijsoord verbreden (gereed in de tweede helft van 2016) en vervolgens zestien jaar verantwoordelijk zijn voor het beheer en onderhoud. Rijkswaterstaat heeft het contract gegund aan Heijmans A12 B.V. op basis van de EMVI-criteria minimaliseren hinder spoorverkeer, minimaliseren hinder weggebruiker en minimale aantasting natuur.

Verantwoordelijk voor het risicomanagement
Wij van AT Osborne zijn sinds eind 2011 verantwoordelijk voor de organisatie en begeleiding van het risicomanagementproces in dit project. Een essentieel onderdeel, want in de contractvoorbereidingsfase is het risicodossier een van de belangrijke factoren geweest voor het bepalen van de plafondprijs voor de aanbesteding van het project. In de realisatiefase vormt het risicodossier de basis voor systeemgerichte contractbeheersing.

Rijkswaterstaat heeft in 2014 een nieuw standaard contractbeheersplan voor DBFM-projecten ontwikkeld, waarbij wordt gestuurd op zeven resultaatgebieden. Onze adviseur is mede verantwoordelijk geweest voor de uitrol en toepassing van het contractbeheersplan in het project. Daarnaast heeft onze adviseur een vaste rol in het IPM-teamoverleg.

Het Tracébesluit A12 Ede – Grijsoord is op 5 december 2011 vastgesteld en op 12 september 2012 onherroepelijk verklaard. In 2013 is de aanbesteding gestart en in 2014 is het werk gegund aan Heijmans A12 B.V. Naast prijs vormde kwaliteit een belangrijk onderdeel van het gunningcriterium.