Wachten op Schiphol wordt leuk

Schiphol introduceert een totaal nieuw belevingsconcept. Het doel: de pieren voor passagiers een aangename en inspirerende wachtruimte maken. Schiphol wordt al jaren in binnen- en buitenland gezien als een van de meest innovatieve luchthavens. Niet zo gek dus, dat zij de eerste luchthaven ter wereld zullen zijn met dit belevingsconcept. Zo komt Schiphol steeds dichter bij de ambitie om Europe’s preferred airport te zijn.

Door de invoering van centrale security op 3 juni 2015 vervalt de noodzaak van decentrale security aan de Niet Schengen (NS) gates. Gevolg: het boardingproces verandert én er is een complete herinrichting nodig van de D-, E-, F- en G-pier. De (decentrale) securityapparatuur en het merendeel van de wanden op de pieren moeten verwijderd worden.

Naast de realisatie van het nieuwe boardingproces stelt Schiphol als doel om kwaliteitsbeleving van de reiziger te verhogen door meer comfort, zitgelegenheid en uniformiteit te bieden. Zo kan Schiphol een flinke sprong omhoog maken in de overall score op de ASQ (ranglijst Beste Luchthavens Europa) benchmark.

77.000 m2
Als AT Osborner vervulde ik de rol van developer op de afdeling assetmanagement. De developer is verantwoordelijk voor de integrale ontwikkeling op lange termijn van deze beleving op de D, E, F en G pieren van de luchthaven Schiphol. Omdat dit strategische vraagstukken met zich meebrengt ben je als developer ook de interne adviseur voor de opdrachtgever. Development opereert in een politiek, strategisch, technisch en maatschappelijk spanningsveld.

Door de omvang van het project (ruim 77.000 m2) de nieuwe manier van werken en denken binnen Schiphol is het een dynamische opdracht. Het assetgericht denken en het nemen van beslissingen op basis van TCO (Total Cost of Ownership) zit is nog volop in beweging.

Meer comfort, meer horeca en retail
Op dit moment is het wachtcomfort aan de gates het slechtst scorende onderdeel in de ASQ. En dat terwijl de wachtruimte juist zo’n belangrijke plek is als het gaat om de totale beleving. Dit is immers het laatste contact met de luchthaven Schiphol voordat de reiziger voet aan boord van het vliegtuig zet.

De reiziger gaat door het nieuwe concept meer vrijheid beleven door de realisatie van mooie, open en comfortabele wachtruimtes bij de gates, met meer licht, moderne luxe sanitair en extra horeca en retail op de pieren. Belangrijke randvoorwaarde is dat de aanpassing voor het nieuwe boardingproces en de herinrichting van de pieren zoveel mogelijk duurzaam wordt uitgevoerd. De stijl is ‘vintage and future’ waarbij zoveel mogelijk gebruik wordt gemaakt van bestaande materialen, en met oog voor nieuwe technologieën. Uiteraard moet de klus geklaard worden in een 24/7 ‘ongoing’ business. Want Schiphol is altijd klaar, maar nooit af.

Klantgerichtheid voorop
De afdeling Assetmanagement is op Amsterdam Airport Schiphol belast met de ontwikkeling, de realisatie, het beheer en de instandhouding van de strategische bedrijfsmiddelen op het luchthaventerrein. Assetmanagement werkt vooral voor interne klanten waardoor klantgerichtheid essentieel is. Door een proactieve houding en goed onderzoek naar de daadwerkelijke vraag van de klant werkt Assetmanagement zo klantgericht mogelijk. Op basis van onder meer haalbaarheid, terugverdientijd en storingsgevoeligheid van een verzoek wordt gezocht naar de beste oplossingen.