Zeef 0 MIRT-Verkenning OV en Wonen regio Utrecht

De metropoolregio Utrecht is mede door zijn centrale ligging één van de aantrekkelijkste gebieden in Nederland om te wonen en werken. Om die reden is het noodzakelijk dat er voldoende woningen worden bijgebouwd, terwijl de stad bereikbaar blijft voor zowel de bewoners als de bedrijven. Tegelijkertijd willen we een gebied creëren met veel ruimtelijke kwaliteit; een leefbare stad met een hoog voorzieningenniveau en een grote aantrekkingskracht.

De metropoolregio Utrecht

De metropoolregio Utrecht

OV en Wonen regio Utrecht 

In de opgave (waar ook veel andere metropoolregio’s in Nederland voor staan) is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen die verschillende thema’s. Daarvoor is het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat een MIRT-Verkenning gestart onder de noemer “OV en Wonen regio Utrecht”. De opgaven in deze specifieke regio betreffen knelpunten op meerdere plekken in de stad. Hierbij gaat het vooral om het verlagen van de druk op station Utrecht Centraal en het verbeteren van de bereikbaarheid van Utrecht Science Park en nieuwe woongebieden. Met de komst van 75.000 nieuwe woningen in Utrecht zullen de knelpunten steeds omvangrijker worden in intensiteit en aantal. De vraag die in de opdracht centraal staat is dan ook het vinden van de oplossingsrichtingen die op een integrale manier de verschillende opgaven kunnen aanpakken.

Tijdens de startfase, die eind 2020 van start ging, was het van belang om een set aan oplossingsrichtingen te bepalen die in de volgende fases (analysefase, beoordelingsfase, besluitvormingsfase) verder konden worden onderzocht. AT Osborne heeft hier met Erik van der Veen, Puck Kole en Jerom Marseille aan bijgedragen door aan de slag te gaan met het omgevingsmanagement en de participatie voor de op te halen oplossingsrichtingen. Omdat er in de eerder uitgevoerde onderzoeken in het kader van OV en Wonen nog geen sprake was participatie, was de vorm en inhoud van de participatie een belangrijk onderdeel van deze opdracht.

Nieuwe oplossingsrichtingen 

Tijdens twee digitale bijeenkomsten zijn twee doelgroepen geïnformeerd over het proces van de MIRT verkenning en hebben we samen nieuwe oplossingsrichtingen opgehaald. De eerste bijeenkomst was gericht op het brede publiek; met name inwoners en werknemers in de regio. Daarna werd er een bijeenkomst georganiseerd voor belangenvertegenwoordigers vanuit allerlei verschillende organisaties; van vertegenwoordigers van bedrijven tot natuurvertegenwoordigers. Puck: “Door de grote variatie aan deelnemers hebben we heel veel interessante en uiteenlopende gesprekken gehad. Natuurlijk zochten we naar nieuwe oplossingsrichtingen, maar de deelnemers stelden waardevolle vragen, gaven suggesties en deelden hun zorgen over zaken die ook verder gingen dan het MIRT OV en Wonen. Ook dat hebben we een plekje gegeven in de rapportage. ”

Hoewel de bijeenkomsten genoodzaakt digitaal moesten plaatsvinden hebben we toch een manier gevonden om gezamenlijk in de creatieve modus te komen. Erik: “Door in kleinere tafelsessies uiteen te gaan konden nieuwe oplossingsrichtingen en aanvullingen op bestaande oplossingsrichtingen worden bedacht. De deelnemers werden meegenomen in een digitaal platform waarop ze zelf nieuwe oplossingsrichtingen op een kaart konden toevoegen. Dat werkte heel goed.”

Ook werd deelnemers de vraag gesteld wat in ze opkwam als ze dachten aan het openbaar vervoer en wonen in de regio Utrecht van de toekomst (het jaar 2030). Een opvallende uitkomst is dat het thema groen in beide avonden prominent naar voren kwam. Ook schoon, innovatief, veilig en duurzaam kwamen veel voorbij. Jerom: “Het laat zien dat mobiliteit om veel meer gaat dan alleen maar van A naar B komen. De ervaring en de wensen van de gebruiker zijn cruciaal om dit soort opgaven tot een succes te maken.”

De uitvoering van de opdracht ligt in handen van Witteveen+Bos, AT Osborne, Panteia en Movin.