Onderzoek: invloed toekomstig onderwijs op ruimtebehoefte hogescholen

Geplaatst op 24 april 2020

Bij AT Osborne vinden wij het belangrijk om studenten en pas afgestudeerden de kans te geven om te leren en zich te ontwikkelen. Suzanne Pel is één van deze studenten. Zij werkt bij ons aan haar afstudeeronderzoek en wij geven haar graag een podium om het onderzoek te delen.

Door de coronacrisis is er de afgelopen weken in een zeer korte tijd erg veel veranderd. Zo ook in het onderwijs. Al het onderwijs vindt op dit moment online plaats. De tentamens van mijn opleiding moeten we thuis maken. Gelukkig heb ik het tentamendeel achter de rug en staat als enige nog het slotstuk van mijn studie Vastgoed en Makelaardij op mij te wachten; een afstudeerscriptie. Deze schrijf ik voor AT Osborne.

Onderwijs van de toekomst

Vanaf begin februari werk ik bij AT Osborne aan mijn afstudeeronderzoek, gericht op het onderwijs van de toekomst. Hoe actueel kan het zijn? Op dit moment bevindt het onderwijs zich in een situatie wat mogelijk het onderwijs van de toekomst kan zijn. Al het onderwijs vindt digitaal plaats en de onderwijsgebouwen zijn uitgestorven. Wanneer deze situatie zich op deze voet voortzet, zou het dus kunnen dat de onderwijsgebouwen overbodig worden. Gelukkig wordt er door heel Nederland hard nagedacht om de samenleving weer op gang te krijgen en zullen de onderwijsgebouwen hun diensten moeten bewijzen. De vraag is echter op welke manier dit ingevuld gaat worden.

In mijn onderzoek staat die vraag dan ook centraal: wat heeft de toekomst van het hoger onderwijs voor invloed op de productie en de productiecapaciteit van hogescholen? De productie is in deze context het aantal studenten en het bijbehorende curriculum. De productiecapaciteit is de vastgoedportefeuille van hogescholen. Ik ging in gesprek met 6 hogescholen door heel Nederland, om te bepalen op welke manier zij kijken naar hun ruimtebehoefte. Aan de hand van deze gesprekken maak ik inzichtelijk op welke manier de productiecapaciteit op dit moment bepaald is. Vervolgens zet ik de toekomstige ontwikkelingen om naar handvaten, waardoor hogescholen meer houvast hebben om hun productiecapaciteit te bepalen in de toekomst.

Wat mij tot nu toe opviel

Een actuele trend is de anderhalvemeter samenleving. De grote vraag is op welke manier in die situatie wordt omgegaan met de ruimte op een hogeschool. Daarnaast vindt in het hoger onderwijs een verschuiving in het curriculum plaats van klassikaal onderwijs naar interactief onderwijs. Deze verschuiving is de laatste jaren steeds duidelijker te zien. De manier waarop een onderwijsruimte dan gebruikt wordt is anders.

Een andere trend die in het onderwijs te zien is, is de toenemende inzet van technologie. Met behulp van learning analytics worden leerontwikkelingen van studenten zichtbaar gemaakt. Op deze manier kunnen studenten meer gepersonaliseerd leren. Zou dat ook invloed hebben op de productie en productiecapaciteit? Om hier achter te komen ga ik scenario’s ontwikkelen aan de hand van kernonzekerheden. Voor elk van deze scenario’s bepaal ik vervolgens met behulp van de 6 hogescholen wat voor invloed de toekomstige ontwikkelingen gaan hebben op de productiecapaciteit van een hogeschool.

Hoe mijn scriptie er verder uit gaat zien? Dat weten we in juni. Wil je meer weten? Houd de website in de gaten of neem contact met mij op via LinkedIn.