Op weg naar een B Corp certificering

Op 1 december is de aanvraag voor B Corp certificering de deur uitgegaan. Daarmee krijgt de brede maatschappelijke betrokkenheid, die AT Osborne altijd al heeft gekoesterd, concreet gestalte. B Corp gaat namelijk, behalve over het milieu, ook over onderwerpen zoals inclusiviteit, sociale betrokkenheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en klant- en medewerkerstevredenheid. Marcel van Rosmalen, directeur Gezonde Leefomgeving, en consultant Tim van Veelen vertellen er meer over.

B Corp certificering

“Het vormt een ideale kapstok om alles, wat wij in samenhang met ons advieswerk werk bij AT Osborne belangrijk vinden, een plek te geven en van daaruit te monitoren en verder te verbeteren.” Dit is Marcels antwoord op de vraag wat B Corp is: een certificering die integraal en breed naar duurzaamheid kijkt, met de focusgebieden governance, medewerkers, gemeenschap, milieu en klanten. “Je vindt er alles terug om ons eigen motto Urban Matters People Matter concreet te maken.”

Tim wijst erop dat AT Osborne altijd al met duurzaamheid in brede zin bezig is. In opdrachten, maar ook in de bedrijfsvoering. Zo werd voor de verduurzaming van het eigen pand in Baarn destijds de lat zo hoog mogelijk gelegd en spant het bureau zich lokaal en daarbuiten in om met vrijwilligerswerk de juiste impact te maken. Bovendien werkt AT Osborne ook al enige tijd met de CO2-Prestatieladder. Waarom dan toch nog inzetten op B Corp? “Je omarmt daarmee de kritische blik van buiten, die richting geeft aan volgende verbeteringen, die ook nog eens verdergaan dan duurzaamheid in enge zin. Daarnaast vormt B Corp een procesdrager. We kiezen hiermee voor een bureau-brede aanpak in plaats van de ad hoc inzet van kleine clubjes enthousiastelingen. Dat is ook waardevol. Maar nu brengen we er structuur in aan.”

In samenhang

Op weg naar de B Corp certificering hebben AT Osborne Nederland, AT Osborne België en opleidingstak KSG de handen ineengeslagen. Een team van 6 medewerkers, vanuit de directie aangevuld met Marcel, stuurt (onder externe begeleiding van bureau Etiquet) het traject aan. Een klein jaar geleden verrichtte dit team een nulmeting. Hieruit bleek dat met wat AT Osborne nu al doet, certificering al een zekerheid is. Maar ook deze keer werd de lat verhoogd. Tim: “Ondanks dat we het goed doen, bracht de nulmeting enkele verbetermogelijkheden aan het licht. We hebben 8 projectgroepen ingericht, die met deze onderwerpen aan de slag gaan.” De onderwerpen zijn klant- en projectevaluaties, gedragscode, inkoopbeleid, partnerbeleid, screening van leveranciers, vrijwilligersprogramma en service resultaten (de daadwerkelijke impact van activiteiten voor klanten op de langere termijn). De verbeterinitiatieven worden nadrukkelijk in samenhang beschouwd met die twee andere certificeringen waar AT Osborne mee werkt: ISO9001 en de CO2-Prestatieladder. “We willen hier efficiënt mee omgaan”, aldus Marcel. “Het moet niet uitmonden in meerdere processen of tegengestelde bewegingen. De medewerkers staan centraal. Zij moeten weten waar zij aan toe zijn.”

Een huishouden van 150

Certificering is mooi, maar wat levert het concreet op? Tim geeft voorbeelden van waar de 8 projectgroepen aan werken. “Op het gebied van recycling en inkoop richten we ons op zo min mogelijk afval en duurzaam werken. Dus bijvoorbeeld waar mogelijk spullen inkopen in zo min mogelijk verpakking. En laptops en telefoons refurbishen waar het kan. Ik zie AT Osborne als een huishouden met 150 mensen. Of een individu elektrisch gaat rijden, of je elektrificeert een heel wagenpark, dat maakt nogal een verschil.”

Andere concrete voorbeelden zijn het uitvragen van leveranciers op duurzaamheidscriteria, het opstellen van een gedragscode en structuur aanbrengen in het vrijwilligerswerk. “Tot nu toe bieden we collega’s alle ruimte voor vrijwilligerswerk en vindt het ad hoc plaats. Straks gaan we het sturen langs de drie thema’s gelijke kansen op de arbeidsmarkt, het verzachten van de samenleving -bijvoorbeeld door een lunch met senioren in de buurt- en klimaatmitigatie. Dat laatste kan bijvoorbeeld betekenen dat wij vanuit onze expertise andere bedrijven belangeloos helpen om stappen te zetten op dit vlak.”

Blijvend hoog op de agenda

Naar verwachting duurt het volledige certificeringstraject tot eind 2024. Zal AT Osborne het daarna aanwenden als PR-instrument? “Het is in eerste instantie voor onszelf”, antwoordt Marcel beslist. “We vullen onze eigen waarden en normen in. Vanuit de brede duurzaamheidsdefinitie van B Corp maken wij duidelijk dat we bereid zijn om keuzes te maken en er energie in te steken. Het is in feite ‘practise what you preach’. Het is dan natuurlijk mooier als je dat hard kan maken via het certificaat van een gerenommeerde instelling, dan dat je het alleen maar zelf van de daken roept.” Dat neemt overigens niet weg dat de certificering ook extern van waarde is. Tim: “Het vormt een aanknopingspunt om met klanten en de omgeving het goede gesprek aan te gaan. Hoe kunnen we samen dingen beter doen? Bovendien vragen steeds meer opdrachtgevers, zeker bij de overheid, naar dit soort zaken. Dat zal er niet minder op worden.”

De B Corp certificering en de strategie waarin het past, zijn voor AT Osborne dermate belangrijk dat de statuten ervoor zijn aangepast. Financiële winst is niet langer het enige doel. Duurzaamheid geldt als essentieel. “B Corp helpt ons om dat in brede zin hoog op de agenda te houden, en te blijven verbeteren. Dat past Osborners als gegoten. Zij willen sowieso, vanuit een intrinsieke motivatie, de juiste maatschappelijke impact maken. Daarom werken zij bij AT Osborne. Het B Corp motto ‘Make Business a Force For Good’ sluit daar naadloos op aan.”