Verbetering trein Randstad/Eindhoven – Aachen

Een consortium van onder leiding van AT Osborne en Royal HaskoningDHV heeft in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, provincie Limburg en provincie Noord-Brabant, onderzoek uitgevoerd naar het verbeteren van de treindiensten tussen de Randstad/Eindhoven en Aachen/ Köln.

Het consortium was onder andere verantwoordelijk voor het proces- en onderzoeksmanagement, stakeholdermanagement, onderzoek naar vervoer¬waarde, capaciteit en dienst¬regeling, infrastructuur ontwerp, concessietechniek en de businesscases en de MKBA. Op basis van het eerste deel van het onderzoek besloten het ministerie en provincie Limburg om 58 miljoen te investeren in de verdubbeling van het spoor tussen Heerlen en Landgraaf. Het consortium speelde daarnaast een belangrijke rol bij het verwerven van een Europese bijdrage (CEF) van € 28 mln. De Stuurgroep EurekaRail heeft naar aanleiding van de uitgevoerde onderzoeken besloten om de verbinding Eindhoven – Heerlen – Aken de komende jaren gefaseerd te verbeteren.

Quick Scan emplacement Arnhem Oost
De verstedelijkingsambities voor de Spoorzone Arnhem-Oost staan op gespannen voet met de voortzetting van het gebruik van het emplacement door ProRail en NS. Om samen tot een oplossing te komen voor dit ruimtelijke dilemma, hebben de gemeente Arnhem, Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen, de provincie Gelderland, NS en ProRail AT Osborne gevraagd om door middel van een Quick Scan onderzoek alle belangen rond het emplacement in kaart te brengen, mogelijke oplossingen (op strategisch niveau) te schetsen en aanbevelingen te geven voor het vervolgtraject.