Omgevingswet

De Omgevingswet: er wordt veel over geschreven en gesproken. Veel overheden zijn er al mee aan de slag gegaan. Om kansen te verzilveren, anders te gaan werken en maatschappelijke opgaven succesvoller aan te pakken. Wij helpen onze klanten daarmee. De opgaven in de fysieke leefomgeving zijn groot en de ruimte is schaars. En er ligt een forse klimaatopgave. Elk belang schreeuwt om aandacht – ruimte voor de energietransitie, ruimte voor waterberging, ruimte voor woningen en ruimte voor natuur. Woningbouw en energietransitie kunnen botsen met elkaar, maar ook woningbouw en natuur. En zo zijn er meer belangen die botsen. Elke keer dienen belangen te worden afgewogen en keuzes te worden gemaakt. De Omgevingswet biedt overheden instrumenten om de balans tussen het beschermen en benutten van de fysieke leefomgeving vorm te geven te komen tot een echt duurzame ontwikkeling. Dat is niet eenvoudig. Iedereen vindt iets van de fysieke leefomgeving. Het raakt ons allemaal.

De Omgevingswet is ook méér dan alleen regels. Participatie, goede processen, draagvlak en samenwerking zijn minstens zo belangrijk. Wij sluiten daarom graag aan bij de visie van verantwoordelijk oud-Minister Schultz: 20% van het succes van de Omgevingswet zit in de regels, 80% in hoe we met die regels omgaan. Met die opgave helpen wij onze opdrachtgevers. Onze medewerkers hebben jarenlang bijgedragen aan het programma Omgevingswet van de Rijksoverheid. Die kennis dragen we graag over aan onze opdrachtgevers. Dat doen we via trainingen, publicaties en (juridisch) inhoudelijke adviezen. Daarnaast helpen we overheden met het opstellen van omgevingsvisies, omgevingsprogramma’s en omgevingsplannen, waarin we een procesmatige aanpak combineren met de inhoud. We helpen gemeenten, provincies en waterschappen ook om hun organisatie en werkprocessen in te richten. Met onze werkzaamheden leveren wij een bijdrage aan de leefbaarheid van ons land. Nu en in de toekomst.