InteraktContour – Strategische personeelsplanning en verbetering efficiëntie behandeling

InteractContour is er voor mensen die beperkingen ervaren als gevolg van NAH, dat doet ze met verblijf, gespecialiseerde zorg en ondersteuning. InteraktContour is actief in Overijssel, noordelijk Gelderland en Flevoland. Ze wil daar goede zorg blijven leveren, ondanks de krapte op de arbeidsmarkt. Om de HR opgave voor de toekomst invulling te geven kijken we met een strategische bril vooruit. AT Osborne heeft in samenwerking met verschillende teams van InteraktContour een interactief model voor strategische personeelsplanning (SPP) opgesteld.

Onze aanpak

De basis voor het SPP ligt in de zorgvraagprognose die onderdeel was van de strategie voor vastgoed, uitgewerkt in persona’s. Dit zijn archetype cliënten, gebaseerd op de mate van cognitieve en/of lichamelijke beperkingen en de levensfase. In plaats van de koppeling tussen persona’s en huisvesting hebben we hier de persona’s gekoppeld aan formatie (fte) en functiemix. Op basis van de normen vanuit de bekostiging en de inrichting van de teams bij InteraktContour hebben we de ideale inzet voor elke persona vastgesteld.

De vergelijking van de personeelsprognose met de ontwikkeling van het huidige personeelsbestand leverde inzicht op in de HR opgave. Deze hebben we inzichtelijk gemaakt in een interactief dashboard, waarin InteraktContour met verschillende parameters scenario’s kan maken. Onder meer ziekteverzuim, cliëntgebonden vs. niet-cliëntgebonden tijd, verloop, functiedifferentiatie en deeltijdfactor.

Voor de behandeltak van InteraktContour hebben we naast deze prognose een analyse gemaakt van de efficiëntie van de teams en de variabelen die hierin een rol spelen. Op basis van o.a. inzicht in reistijden, spreiding van cliënten en behandelgraad hebben we besluitinformatie gegenereerd t.b.v. de verbetering van de efficiëntie en inzet van medewerkers.