Geslaagde Klantenmiddag Renovatieopgaven

Geplaatst op 11 december 2023

Dit jaar organiseerde AT Osborne voor de derde keer op rij een ‘Renovatiemiddag’ voor onze klanten en opdrachtgevers binnen de infrastructuursector. In een tijd waarin de focus van de sector is verschoven van uitbreiding naar instandhouding en renovatie, bood deze bijeenkomst een platform om ervaringen te delen, te inspireren en alternatieven te verkennen.

Dit jaar stonden de specifieke kansen en uitdagingen van renovatieopgaven centraal. Want hoe kunnen we processen efficiënter inrichten en draagvlak waarborgen, terwijl we te maken hebben met personeelstekorten en financiële uitdagingen?

Tijdens de renovatiemiddag deelden AT Osborne collega’s en gastsprekers van Amsterdam UMC, Rijkswaterstaat, Movares, Prorail, hun unieke perspectief en belangrijkste lessen uit de praktijk.

Inzichten van het Amsterdam UMC

Emile Spek, directeur Huisvesting, Vastgoed en Techniek,  opende de middag met een inkijk in de huisvestingsaanpak van het Amsterdam UMC. Samen met zijn collega’s werkt hij aan goede en betrouwbare zorg  onder het motto ‘Er zijn als het nodig is’.  Het Amsterdam UMC is ontstaan na een bestuurlijke fusie van het AMC en VU MC in 2018. In opvolging van de fusie is besloten de bedrijfsvoering van het nieuwe ziekenhuis de komende 30 jaar voort te zetten op de twee bestaande locaties. Na het samenvoegen van de verschillende afdelingen en specialismen worden zij onder gebracht op één van de twee  locaties. Het team van Emile werkt daarom naast instandhouding aan de functiewijzigingen om deze samenvoegingen mogelijk te maken. Daarbij hanteert het Amsterdam UMC  twee kernprincipes:

  • Functiewijzigingen zijn nauwgekoppeld aan de bedrijfsstrategie.
  • Aan instandhoudingsbudgetten wordt niet getornd.

Hiermee wordt de betrouwbaarheid van de bestaande gebouwen en faciliteiten en het zorgproces zo goed mogelijk gefaciliteerd. Tegelijkertijd geeft het een proces om de gebouwen beheerst en onderbouwd door te ontwikkelen voor toekomstig gebruik.

Meer dan in de infra-wereld gebruikelijk is, zijn primaire gebruikers (medici, onderzoekers, patiënten en studenten) gevraagd en ongevraagd betrokken bij  het ontwikkelproces. Het is de uitdaging van Emile en zijn team om goed te luisteren naar de verschillende wensen en stemmen en hier in de juiste stadia van het ontwikkelproces  invulling aan te geven.  Zo wordt aan draagvlak voor de keuzes gewerkt en wordt het herroepen van eerdere besluiten minder waarschijnlijk. Het uitwerken van een meerjarenplan voor het vastgoed dat gepositioneerd is tussen de bedrijfsstrategie en individuele projecten helpt Emile om de inspraak verder te structureren.

Daarnaast verschilt de financiering en de  personeelstekort in de zorg van de infrasector. Een groeiende patiëntengroep leidt tot meer vraag maar ook tot stijgende zorgkosten per persoon.   Dit vraagt efficiënte oplossingen om de zorg betaalbaar te houden.   Krapte in de personeelsmarkt, vraagt een goede onderbouwing van investeringen in vastgoed en faciliteiten, zodat er ook personeel is om de faciliteiten te bemensen, deze goed benut worden en financieel verantwoord zijn. Meer en meer laat Emile zich daarbij ondersteunen door data en prognoses, al blijft besluitvorming mensenwerk.

Case studies

Na het plenaire deel splitste de groep zich over drie verschillende cases voor inhoudelijke verdieping:

  1. Het Zebra initiatief
  2. Lessen uit de renovatie van het IJ-viaduct
  3. De contractuele portfolioaanpak

In twee rondes werd het onderlinge gesprek gevoerd over voorliggende uitdagingen en het vormgeven van de samenwerking.

Het Zebra initiatief

In het Zebra initiatief werken Jan Slager van Rijkswaterstaat en Gert Visser van Movares samen met andere enthousiastelingen aan het kickstarten van hun initiatief. Zij streven ernaar om gelijksoortige assets zoals viaducten in een portfolioaanpak te laten renoveren waardoor snelheid, lerend vermogen en schaalvoordelen ontstaan.  Uniek aan het initiatief is dat zij assets van verschillende eigenaren in een portfolio bij elkaar willen brengen en een service provider willen inschakelen voor het organiseren van de renovaties. Door het grote aantal assets telt een beperkte tijds, milieu of financiële besparing in het geheel flink op.

Momenteel werken zij toe naar het formeren van een ‘coalition of the willing’: een eerste groep asseteigenaren die het aandurft om assets en renovatiebudget in te brengen in het initiatief.

Dit leverde een interessant gesprek op over  belemmering die opdrachtgevers zien om te participeren en de rol van de service providers.

Lessen van het IJ-viaduct

In de zaal bij Laurens Wever en Ruben Opgelder van ProRail draaide het gesprek om de renovatie van het IJ-viaduct op Amsterdam Centraal. Deze met beton omkleedde stalen constructie ligt verscholen onder de sporen en perrons aan de IJ-zijde en is de afgelopen jaren behoeftig aan onderhoud gebleken. Ingewikkeld aan deze opgave is dat de constructie verscholen ligt boven plafonds en onder sporen en perrons. Er is daarom behoorlijk wat onzekerheid over de exacte staat van het object en de benodigde technische ingrepen.

Tegelijkertijd zijn er veel raakvlakprojecten in het gebied. En zijn de tijd en ruimte om te renoveren op Amsterdam Centraal beperkt. In een buitendienststelling van 180 dagen is ruimte gemaakt om de renovatie uit te voeren. In het gesprek stond daarom de omgang met onzekerheid in het project binnen strakke uitvoeringskaders centraal en werden specifieke suggesties voor deze casus gedeeld.

De contractuele portfolioaanpak

Aan de hand van het afstuderen van Bas Hoekstra, introduceerde Rudolf Rijkens van AT Osborne het afwegingskader voor het inrichten van een contractuele portfolio. Dit kader structureert het keuzeproces voor opdrachtgevers bij het inrichten van een contractuele portfolio. Door de beoogde doelen, situationele factoren, veel voorkomende dillema’s en juridische aspecten mee te nemen in het proces ontstaat een weloverwogen invulling van de contractuele portfolio.

Patrick Pieters, contractmanager van Rijkswaterstaat, vertelde vervolgens over zijn ervaringen bij het ontwikkelen en toepassen van een contractuele portfolioaanpak voor renovatiewerkzaamheden aan tunnels in Zuid Holland. Dit was één van de casussen die door Bas is onderzocht bij het ontwikkelen van het afwegingskader.

In het gesprek dat volgde wisselden deelnemers van gedachten over de overwegingen bij het gebruiken van het kader en de reacties die het toepassen van een contractuele portfolio bij  marktpartijen oproept.

Tot slot

Wij bedanken Emile, Jan, Gert, Patrick, Laurens en Ruben voor het delen van waardevolle inzichten en kijken terug op interessante klantenmiddag over renovatieopgaven. De inspirerende verhalen over strategische koppelingen, samenwerking, gestructureerde aanpakken, en flexibiliteit bieden cruciale lessen voor besluitvormers, projectmanagers en planners in de wereld van renovatieprojecten. Ook bedanken wij alle aanwezigen voor het delen van hun kennis en ervaring rondom renovatieopgaven. Hiermee zijn wij tot meer inzichten en gezamenlijke oplossingen gekomen voor de uitdagingen waar velen in de praktijk mee te maken hebben.

Meer weten over de renovatiemiddag of wat wij kunnen betekenen? De collega’s van AT Osborne staan klaar om verdere vragen te beantwoorden en ondersteuning te bieden.

Lees ook onze andere blogs van de voorgaande renovatiemiddagen:
Renovatieopgaven in de afvalwaterketen
Het vergeten potentieel van renovatieopgaven
Renoveren: start ermee voordat het te laat is
Renovatieopgaven zijn wél sexy